237024

نسبت به ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۰

مصرف فولاد کشور بیشتر شد

دنیای معدن: طبق آمار، در مجموع چهار ماهه نخست امسال، همگام با افزایش تولید فولاد، بخش قابل توجه این تولید صرف مصارف داخلی شده و بخش کمتری به صادرات اختصاص یافته است؛ بر این اساس میزان آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳ الی ۲۹ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش دنیای معدن، بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا قرار گرفته، از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه  قریب به ۳۸ میلیون تن از انواع اقلام فولادی در کشور تولید شده است که از این میزان حدود چهار میلیون تن صادر و الباقی صرف مصارف داخلی شده است. بر این اساس مصرف ظاهری فولاد کشور در این مدت نسبت به چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ تا ۲۹ درصدی داشته است.

از ابتدای فروردین ماه تا پایان تیر ۱۴۰۱ در مجموع سه میلیون و ۲۳۵ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که سه میلیون و ۲۰۶ هزار تن آن صادر شده است. میزان مصرف این مقاطع نسبت به سال گذشته که دو میلیون و ۸۲۵ هزار تن بوده است، ۱۳ درصد بیشتر شده است.

پس از آن طی چهار ماه امسال ۱۰ میلیون و ۵۸۷ هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) تولید شده که از این میزان با رشد ۱۹ درصدی نسبت به مصرف شمش در مدت مشابه سال گذشته (هفت میلیون و ۴۸ هزار تن) به هشت میلیون و ۳۷۶ هزار تن برای مصراف داخلی رسیده است.

در مدت مذکور سال جاری، تولید محصولات فولادی هفت میلیون و ۴۲۶ هزار تن ثبت شده که شش میلیون و ۷۹۴ هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته است و بدین ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ که پنج میلیون و ۵۷۵ هزار تن بوده، ۲۲ درصد افزایش مصرف را رقم زده است.

همچنین رشد مصرف آهن اسفنجی نیز ۲۲ درصدی ثبت شده است؛ در مجموع چهار ماهه سال ١۴٠۱ قریب به ۱۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که ۱۲ میلیون و ۳۸۳ هزار تن صرف مصارف داخلی شده است. میزان مصرف ظاهری این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ میلیون و ۱۷۰ هزار تن ثبت شده است.

بر اساس آمار بیشترین رشد مصرف ظاهری فولادی‌ها در این مقایسه آماری متعلق به مقاطع طویل فولادی است. در چهار ماهه ابتدایی سال جاری چهار میلیون و ۱۹۱ هزار تن مقاطع طویل فولادی در داخل تولید و سه میلیون و ۴۷۴ هزار تن آن در داخل مصرف شده است که نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته معادل دو میلیون و ۷۰۲ هزار تن، ۲۹ درصد بیشتر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید