237302

تاثیرات رکود جهانی بر بازار طلا

دنیای معدن: اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود به بررسی ابعاد مختلف رکود جهانی اخیر در بازارهایی مانند نفت و طلا پرداخته است.

به گزارش دنیای معدن، بعد از ۲۲ سال، تقاضای نفت در اقتصاد چین کاهش پیدا کرده و اقتصاد کشورهای اروپایی نیز در سایه قطع ارسال انرژی از روسیه در وضعیت انقباضی قرار گرفته‌اند. در آن‌سوی ماجرا، باوجود کند شدن رشد اقتصاد جهانی، بازار طلا نیز به‌تبع سیاست‌های نرخ بهره فدرال رزرو جذابیتی از خود نشان نمی‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که چین با بزرگ‌ترین کاهش سالانه تقاضا برای نفت در بیش از سه دهه گذشته روبروست زیرا بحران ملکی و قرنطینه‌های پی‌درپی برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ رشد اقتصاد این کشور را متأثر کرده است. تقاضای چین برای نفت امسال به میزان ۴۲۰ هزار بشکه در روز معادل ۲.۷ درصد کاهش پیدا می‌کند که نخستین کاهش سالانه تقاضا برای نفت، از زمان افت یک درصدی در سال ۱۹۹۰ است.

چین در راستای سیاست کووید صفر، محدودیت‌هایی کرونایی را مجدداً وضع کرده است و شهرهای بزرگی مانند چنگدو با ۲۱ میلیون سکنه تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند. در این میان، قیمت مسکن باوجود تدابیر دولتی، برای یازدهمین ماه متوالی کاهش پیدا کرده است.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، مصرف نفت جهان امسال به میزان دو میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از برآورد قبلی این آژانس است و به ۹۹.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد. تقاضا نیز به همین میزان در سال ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد.

این برآوردها در حالی است که بهای معاملات نفت در سه ماه گذشته تحت تأثیر سیگنال‌های کندی اقتصادی جهانی، حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده و روز چهارشنبه در لندن نزدیک به ۹۳ دلار در هر بشکه معامله شد. هم‌زمان با تیره شدن دورنمای اقتصاد جهانی، تولیدکنندگان اوپک پلاس روند افزایش تولید نفت را معکوس کردند و از احتمال کاهش بیشتر تولید در ماه‌های آینده خبر دادند.

البته با تغییر مسیر گاز روسیه از اروپا به چین، کاهش تقاضای این کشور برای نفت با گرایش بسیاری از کشورها برای تولید نیرو از نفت به‌جای گاز طبیعی جبران شده و از این مسیر حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت در سه‌ماهه چهارم امسال جذب خواهد شد و اوایل سال ۲۰۲۳، دو برابر سطح یک سال پیش خواهد بود.

رکود تورمی اقتصاد آمریکا که در دوره کرونا آغاز شد و تا حالا ادامه پیدا کرده است، منجر به تصمیمات چندباره فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره با هدف مقابله با رشد سریع تورم شده است. در روزهای اخیر، اتحادیه اروپا نیز سیاست افزایش نرخ بهره یورو را برای اولین بار از زمان ایجاد این ارز، به‌منظور مقابله با تورم در دستور کار قرار داده است.

این اتفاقات با قوی‌تر کردن ارزهای جهان به‌ویژه دلار آمریکا، جذابیت سرمایه‌گذاری روی طلا را به‌صورت مقطعی کاهش داده و با چشم‌انداز تداوم رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو، سرمایه‌گذاران را در بازار طلا محتاط‌تر کرده است. در این شرایط، قیمت طلا در معاملات امروز بازارهای جهانی کاهش یافت و بهای هر اونس طلا با ۳.۱ درصد کاهش به ۱۶۹۳ دلار و ۹۰ سنت رسید و هر اونس طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۱۸ درصد کاهش ۱۶۹۴ دلار و ۹۰ سنت معامله شد.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار ۰.۱ درصد به سمت اوج‌های اخیر افزایش یافت و طلا برای خریدارانی که سایر ارزها دارند گران شد اما درمجموع انتظارات افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، برخی سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند که میزان افزایش بیشتر بازده اوراق قرضه را بررسی کنند؛ چراکه طلا نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا و بازدهی بالاتر بسیار حساس است و در عین افزایش ارزش دلار، هزینه فرصت نگهداری شمش‌های غیر بازده را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید