234384

رئیس انجمن مهندسی مواد و متالورژی ایران:

هر هفته یک نوع فولاد جدید در دنیا ساخته می‌شود

دنیای معدن: رئیس انجمن مهندسی مواد و متالورژی ایران گفت: هر هفته یک نوع فولاد جدید در دنیا در حال شکل گیری است و پیش بینی می‌شود در سال آینده وارد فضای جدیدی شویم که دسترسی به خواص جدید را امکان پذیر می‌کند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایراسین، محمد نیلی، رئیس انجمن مهندسی مواد و متالورژی ایران صبح امروز در پنل نخستین کنفرانس تخصصی استیل پرایس که با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا برگزار شد، اظهار کرد: نسل ما نماد صنعت را وجود فولاد می‌دانست، اما الان شاید کسی فولاد را نماد توسعه نداند و نسل جدید بیشتر به سمت حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی متمایل شده است. با این حال باید توجه داشت که همین موارد باز هم به صنعت فولاد باز می‌گردد.

وی ادامه داد: می‌توان از نظر اقتصادی، خواص مکانیکی، فیزیکی و خردگی، کاربرد، فرایند تولید شیمیایی و متالورژی فیزیکی فولادها را بررسی کرد. با اینکه فولاد پنج هزار سال سابقه دارد اما هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده است. تیمی که فولاد آلیاژی را تولید می‌کند باید نگاه متفاوتی نسبت به کسی که نوع دیگری از فولاد را تولید می کند داشته باشد.

نیلی با بیان اینکه «بیشترین حوزه‌ای که دچار تحول می‌شود در عرصه فولاد» تاکید کرد: هر هفته یک نوع فولاد جدید در دنیا در حال شکل‌گیری است. پیش بینی می‌کنم در سال آینده وارد فضای جدیدی شویم که دسترسی به خواص جدید را امکان‌پذیر می‌کند. سرانه مصرف فولاد در چین و ژاپن حدود ۵۰۰ کیلوگرم است.

رئیس انجمن مهندسی مواد و متالورژی ایران افزود: فولاد دنیا در صنعت خودرو کاربرد دارد. فولادهای پیشرفته ویژگی‌های مختلفی مثل وزن کمتر و استحکام بیشتر دارد که باعث می‌شود شکل قطعات ساده تر شود زیرا اکنون شکل قطعات برای استحکام به شکل پیچیده طراحی می‌شوند در صورتی که اگر ورق ابتدایی خود از استحکام بیشتری برخوردار باشد دیگر نیازی به این مسئله نیست.

وی گفت: مسیر دانشگاه‌ها و صنایع در عرصه فولاد هم راستا نیستند. برای توسعه تکنولوژی ما نیازمند استفاده از دانش فولادهای پیشرفته هستیم. این همراستا نبودن برای صنعت فولاد یک چالش مهم است. متاسفانه فعالیت‌های تکنولوژیک و دانش‌بنیان در کشور تقاضا ندارد. شرط ارتقای تکنولوژی این است که فرآیند فعلی بازار تغییر کند.

گفتنی است، اولین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا با حضور نمایندگانی از بزرگترین شرکت‌های فولادی و معدنی ایران سه‌شنبه ۲۴ خردادماه به مدت یک روز در هتل المیپک تهران برگزار می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید