234380

کارشناس حوزه فولاد:

۵۰ میلیارد تن ذخایر تیتانیوم مگنتیت در ایران وجود دارد

دنیای معدن - یک کارشناس حوزه فولاد گفت: در ایران ۵۰ میلیارد تن ذخایر تیتانیوم مگنتیت وجود دارد که هنوز به آن توجهی نشده است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایراسین، کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بازارهای بین‌المللی فولاد در پنل نخستین کنفرانس تخصصی استیل پرایس که با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه اصلی در چرخه زنجیره فولاد ابتدا مواد اولیه سنگ آهن و آهن اسفنجی است، تاکنون برای سنگ آهن بحث‌های زیادی شده است.

وی با اشاره برنامه‌های اکتشافی ادامه داد: در مکران و ستاره سیمین هرمز برنامه‌هایی وجود دارد ضمن اینکه درباره واردات سنگ آهن از کشور افغانستان نیز چندین سال است فقط صحبت می‌شود. ایران راهی برای واردات دریایی سنگ‌آهن به دلیل تحریم‌ها ندارد و بنادر کشور هم جوابگو نیستند.

جعفری طهرانی با بیان اینکه «هم‌اکنون معادن هماتیت مغفول بزرگی در کشور وجود دارد» تاکید کرد: در ایران ۵۰ میلیارد تن ذخایر تیتانیوم مگنتیت وجود دارد که به آن توجهی نشده است.

این کارشناس افزود: پیش از این برنامه تماس‌هایی از عربستان سعودی و قطر داشتم که هم‌اکنون مخاطب این کنفرانس هستند و متوجه شدم عربستان از سال ۲۰۰۶ دومین تولیدکننده تیتانیوم دنیا است که با ورود این کشور به عرصه معادن اتفاق افتاده است.

وی گفت: پروژه‌هایی ارائه می‌شود که قابل اجرا در ایران باشد، اما ارقام آن را به دلار اعلام می‌شود تا قابل مقایسه با دنیا باشد. در موضوع تیتانیوم مگنتیت وقتی درباره آهن با ارزش‌افزوده بالا صحبت از نرخ هفتاد دلار برای هرکیلو گرم است. عیار معادن تیتانیوم مگنتیت ایران ۱۱.۸ درصد است که می توانیم از آن کنساتره با عیار ۳۴ درصد تولید کنیم.

جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: در روش DRTM می‌توان مستقیما از تیتانیوم مگنت به آهن اسفنجی رسید. محصول نهایی تیتیانیوم با عیار ۹۹ درصد، حدود 6500 دلار برای هر تن ارزش دارد که ارزش بالایی است.

گفتنی است، اولین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا با حضور نمایندگانی از بزرگترین شرکت‌های فولادی و معدنی ایران سه‌شنبه ۲۴ خردادماه به مدت یک روز در هتل المیپک تهران برگزار می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید