233334

به مناسبت گرامیداشت مقام معلم؛

آیین تجلیل از مدرسان نمونه شرکت فولاد مبارکه برگزار شد

دنیای معدن: اولین جشن تکریم و قدردانی از ۶۶۰ مدرس داخلی شرکت فولاد مبارکه با حضور مهدی کفایت معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی این شرکت برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، همزمان با هفته معلم اولین جشن تکریم و قدردانی از ۶۶۰ مدرس داخلی شرکت فولاد مبارکه با حضور معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی این شرکت برگزار شد و طی آن آقایان علیرضا پازشگر، حسین قاسمی، علی نوروزی، یاسر آذری، ابراهیم ولی‌پور، مالک یبلویی، محمد سلیمیان، محمود مرادی، عبدالرسول نصوحی، مهدی رحیمی و مریم ایرانپور به عنوان مدرسان داخلی نمونه شرکت فولاد مبارکه انتخاب شدند و مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند.

فولاد مبارکه با توانمندسازی سرمایه‌های انسانی، اهداف خود را محقق می‌کند

مهدی کفایت، معاون سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه  در این مراسم اظهار کرد: ۱۲ اردیبهشت ماه روز معلم و روزی است که دشمن مغز تفکر و دانش را هدف قرار داد اما نمی‌دانستند که شهید مطهری یک شیشه پر از عطر بود که وقتی شکست، عطر و بوی آن همه جا را فرا گرفت.

وی با بیان این که راه‌های رسیدن به علم و دانش متفاوت است و یکی از آن‌ها انتقال تجربیات است، افزود: علوم مهندسی بر اساس قدرت تفکر و تجربه رشد می‌کنند و باعث رشد سازمانی هم می‌شوند که در همین راستا شرکت فولاد مبارکه همواره درصدد بوده تا با توانمندسازی سرمایه‌های انسانی، اهداف خود را محقق کند.

معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: نشر دانش، زکات علم محسوب می‌شود و این هنر معلمی است که آن را بروز می‌دهد؛ فرهنگ سازمانی آموزش‌دهی و یادگیری بسیار اهمیت دارد و در ارتقای فردی و اجتماعی یک سازمان مثمر ثمر است.

وی اذعان داشت: معلمی شغل انبیاست، بنابراین باید مدرسان و معلمان همواره مورد تجلیل و قدردانی قرار گیرند و در همین راستا شرکت فولاد مبارکه در نظر دارد تا همه‌ساله آیینی برای تجلیل از این عزیزان را برگزار کند که این امر باعث می‌شود تا کارکنان فولاد مبارکه نیز برای پیوستن به جمع مدرسان و مربیان داخلی این شرکت ترغیب شوند.

کفایت با تأکید بر ضروت به روز بودن تکنولوژی، علم و دانش در شرکت فولاد مبارکه گفت: ایجاد محیط کاری همدلانه و مسئولانه بسیار اهمیت دارد و هنگامی یک کارمند به همکار خود آموزش می‌دهد، در واقع در سازمان همدلی ایجاد کرده است.

وی در پایان با بیان این که معلم و عالم با یکدیگر متفاوت هستند، تأکید کرد: همه افراد نمی‌توانند معلم باشند و علم خود را منتقل کنند، بنابراین می‌توانند در ابتدا باید به صورت تجربی و یا حتی عملی یک موضوع را تدریس کنند.

ضرورت آموزش راهکارهای کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری در فولاد مبارکه

غلامرضا سلیمی، مدیر ارشد تولید شرکت فولاد مبارکه در این مراسم اظهار کرد: فضای رقابتی شدیدتری نسبت به قبل در صنعت فولاد ایجاد شده و رقبای جهانی ما در ۳ یا ۴ سال آینده وضعیت به مراتب قوی‌تری در تولید و فروش خواهند داشت، بنابراین خیلی مهم است که از الان به فکر باشیم که در برخی امور آموزشی و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی چابک‌تر عمل کنیم.

وی با بیان این که معلمان و مدرسان وظیفه تعلیم و تربیت دارند و این موضوع باید رسالت اول آن‌ها باشد، افزود: معلمان و مدرسان باید پیش از هرچیز، یک الگوی موفق باشند.

مدیر ارشد تولید شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت حفظ بازار رقابتی خاطرنشان کرد: مسیر رسیدن به این مهم، این است که در حوزه آموزشی افزایش کیفیت و کاهش ضایعات به طور جدی اقدام شود؛ در این میان نقش مدرسان از اهمیت زیادی برخوردار است و در همین‌جا از آنان خواهش می‌کنم در تدریس خود، موضوعات کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات را برجسته کنند تا فولاد مبارکه بتواند همچنان سرآمد و متعالی بماند.

وی در پایان با بیان این که اثربخشی آموزش یکی دیگر مسائل حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان داشت: اثربخشی آموزش پیوسته باید رصد شود تا از وضعیت مثبت آن اطمینان حاصل شود؛ در فولاد مبارکه افرادی وجود دارند که کتاب‌های مفید و ارزنده‌ای را تالیف کرده‌اند که شایسته است از این افراد تقدیر شود.

توسعه سرمایه‌های ارزشمند انسانی فولاد مبارکه با مشارکت مدرسان داخلی این شرکت محقق می‌شود

ابراهیم کاظمی، مدیر آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت فولاد مبارکه در این مراسم اظهار کرد: امروز فولاد مبارکه متفاوت با دیروز است و قرار است متفاوت هم بماند؛ علت این مسأله این است که مدیریت ارشد سازمان دیدگاه مثبتی نسبت به تغییر پارادایم از نیروی انسانی به سرمایه انسانی دارد و این دیدگاه جهان‌تراز، انسان‌های جهان‌تراز می‌خواهد.

وی با بیان این که انسان‌های جهان‌تراز دارای ۳ ویژگی هستند، افزود: این افراد اول باید عالم باشند، چراکه بیشتر یاد می‌دهند و به دنبال آن بیشتر یاد می‌گیرند و به مرور سطح این یادگیری عمیق‌تر می‌شود؛ ویژگی دوم عامل بودن آن‌هاست؛ چنین شخصی در واقع به آنچه می‌داند، عمل می‌کند و در نتیجه رفتارهای خردمندانه‌تری از خود بروز می‌دهد و ویژگی سوم نیز عاشق بودن آن‌هاست که این ۳ ویژگی، منحصر به فرد است و باید در کسی که می‌خواهد به عنوان سرمایه‌ انسانی مطرح شود، وجود داشته باشد.

مدیر آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه گفت: واحد آموزش فولاد مبارکه درصدد جهان‌تراز شدن این شرکت است و به همین دلیل برای خود چشم‌انداز جایگاه اول مرکز آموزش توسعه سرمایه‌ انسانی در صنعت ایران و غرب آسیا را ترسیم کرده که چشم‌اندازی دشوار اما قابل دست‌یابی است؛ تدریس نیازمند روحیه «عامل بودن» و تأثیر گذار بودن است، عامل تغییرات رو به جلو، محرک و برانگیزاننده فراگیران و دانشجویانی که تشنه یادگیری هستند.

وی با بیان این که آنچه مسلم است با تدریس، یادگیری اثربخش‌تری خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: خبرگی و «عالم بودن» ویژگی دیگری است که تک‌تک مدرسان داخلی ما از آن بهره‌مند هستند و با به اشتراک گذاشتن دانش خود، به عنوان عامل تغییر،موتور محرکه سازمان هستند؛ سیستم آموزشی شرکت فولاد مبارکه برای فعالیت‌هایی که می‌خواهد انجام دهد، ارزش و برنامه داشته که یکی از این ارزش‌ها تفکر و داشتن تدبیر است و خویشتن‌داری نیز یکی دیگر از این ارزش‌هاست.

کاظمی اذعان داشت: مدرسان داخلی فولاد مبارکه با امید به رشد و توسعه این شرکت و با داشتن انگیزه‌های قوی درونی، ماحصل سال‌ها علم‌آموزی و کسب تجربه خود را در کلاس‌های درسی در اختیار همکاران خود قرار می‌دهند که در نهایت منجر به ایجاد محیط کار همدلانه و مسئولانه، ارتقای فرهنگ و ارزش‌های سازمانی و حفظ مزیت رقابتی شرکت خواهد شد؛ باید کمک کنیم که فرهنگ فولاد مبارکه تقویت و به نسل‌های آینده منتقل شود؛ این رسالت بزرگی است که شرکتی که در تعالی سازمانی پیشتاز است، نه‌تنها این فرهنگ را به کارکنان خود، بلکه به جامعه هم منتقل کند.

وی در پایان از اختصاص یک ساختمان آموزشی در شهرک مسکونی سپاهان‌شهر اصفهان برای آموزش‌دهی به کارکنان شرکت فولاد مبارکه خبر داد و ابراز داشت: فراموش نشود که صرفاً وجود تجهیزات آموزشی تحول ایجاد نمی‌کند و این محتواست که باعث ایجاد تغییر می‌شود.

فولاد مبارکه درصدد تربیت مدرسان حرفه‌ای در قالب طرح توسعه مدرسان داخلی است

غلامرضا کمالی، رئیس اجرای آموزش فولاد مبارکه در این مراسم ظهار کرد: سیستم برنامه‌ریزی اتوماتیک که در واحد آموزش فولاد مبارکه شکل گرفته به ما کمک می‌کند برنامه‌ریزی‌های لازم را با سرعت زیاد و دقت بیشتر نسبت به قبل انجام داده و سرمایه‌های انسانی خود را برای اجرای پروژه‌های دیگر متمرکز کنیم؛ این مسأله تحول بزرگی در مبحث برنامه‌ریزی است.

وی از ایجاد سامانه‌ای با عنوان «آموزشیار فولاد» در شرکت فولاد مبارکه خبر داد و افزود: با همت تیم آموزش و همکاری تیم فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت فولاد مبارکه موفق شدیم با ایجاد بستر «آموزشیار فولاد» فرایند آموزش و توسعه سرمایه‌های ارزشمند انسانی را به صورت شفاف و سریع در اختیار همکاران خود قرار دهیم که از طریق این سامانه کلیه اطلاعات دوره‌های آموزشی شامل نفرات شرکت‌کننده در دوره، نتایج ارزیابی و اثربخشی دوره‌ها بر اساس نظر فراگیران و ...، قابل مشاهده خواهد بود.

رئیس اجرای آموزش فولاد مبارکه ادامه داد: سامانه آموزش‌یار یکی از فعالیت‌های انجام شده در واحد آموزش فولاد مبارکه است که به مدرسان برای آموزش بهتر یاری می‌رساند؛ مسأله دیگر که با هدف ارتقای کیفیت دوره‌های آموزشی انجام می‌شود، این است که نتیجه ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی در محاسبه حق‌الزحمه ها منظور گردیده است که این امر خود عاملی محرک برای به‌روز نگه داشتن دانش و تخصص مدرسان و تلاش در جهت یادگیری و توسعه فردی خواهد بود.

وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در سال جاری در تابلوی اهداف واحد آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی جای گرفته، پروژه توسعه مدرسان داخلی است که  تخصص و خبرگی مدرسان در کنار ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های تدریس آنها باعث هرچه اثربخش شدن آموزش‌ها خواهد شد.

کمالی با تاکید بر ضرورت رعایت قوانین آموزشی در این شرکت خاطرنشان کرد: زمانبندی کلاس‌ها، انتقال فایل ارائه و ترغیب شرکت‌کنندگان برای ثبت اثربخشی آموزش و دیگر قوانین موجود باید رعایت شوند؛ ۲ پروژه بسیار مهم در سال جدید داریم که آغازی برای تحقق کیفی‌سازی آموزش است؛ یکی از این پروژه‌ها اجرای پروژه آموزش فعال است که در آن کل فرآیند آموزش از نیازسنجی تا اثرسنجی فعال می‌شود.

وی با بیان این که مدرسان باید از روش‌های متنوع یادگیری و یاددهی استفاده و مشارکت فراگیران را ترغیب کنند، اذعان داشت: مدرسان باید از تخصص فراگیران در فرایند کلاس استفاده کنند و از جنبه‌های مختلفی نظیر جنبه‌های نگرشی آموزش دهند؛ پروژه بعدی نیز تربیت مدرسان حرفه‌ای در قالب طرح توسعه مدرسان داخلی است که با این ۲ اقدام اثربخشی دوره‌ها را افزایش خواهیم داد.

رئیس اجرای آموزش فولاد مبارکه در پایان با بیان این که سرمایه‌گذاری بر روی مدرسین داخلی این شرکت منجر به نوآوری، بهبود مستمر و توسعه پایدار فولاد مبارکه خواهد شد، تصریح کرد: شاخص‌های مختلفی در انتخاب مدرسان نمونه فولاد مبارکه لحاظ شده که مهم‌ترین آن‌ها شامل میانگین نمره شاخص تسلط مدرس، میانگین نمره شاخص کاربردی بودن مطالب، میانگین اثربخشی محتوا و مدرس طی ۳ سال گذشته، نوع و تنوع دوره‌های برگزار شده و تعداد دوره‌های حضوری و آنلاین اجرا شده در ۴ سال اخیر است.

انتقال روش یادگیری در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است

محسن علامه، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم با بیان این که انتقال روش یادگیری در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: یادگیری ما باید زاینده باشد زیرا هدف هر تدریسی چیزی غیر از تغییر نیست؛ نخستین قانون رهبری این است که شما خود بهترین رهبر خود هستید و اگر در گذشته عنوان می‌شد «دانش قدرت است»، امروز «یادگیری قدرت است».

وی با بیان این که مدرسانی که در حوزه آموزش صنعت فعالیت دارند، هنگام ورود به کلاس باید از ۲ نوع دانش موضوع تدریس و روش یادگیری(پداگوژی) برخوردار باشند، افزود: تدریس موفق تدریسی است که مدرس به اهداف خود از آموزش یعنی یادگیری نائل شود و برای این کار مدرس باید اهداف آموزشی داشته باشد؛ وقتی کلاس در تعامل پویا باشد، چرخه یادگیری کامل شده و یادگیری زاینده در کلاس حاکم می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: ۷۵ درصد یادگیری کارکنان در سازمان از طریق یادگیری غیررسمی است؛ یکی از روش‌هایی که باعث تسلط در یادگیری می‌شود این است که بتوانیم دانش خود را به دیگر آموزش دهیم، بنابراین ما باید در تدریس خلاق پهنه‌ای از یادگیری ایجاد شود.

وی در پایان با بیان این که نگاه مدرس به بحث باید خلاق باشد و با طرح درس به کلاس وارد شود، ابراز داشت: اگر بخواهیم کلاس و تدریس موفقی داشته باشیم، لازم است عاشقانه فعالیت کنیم چراکه خلاقیت و عشق ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید