232632

صنعت فولاد ایران به سوریه منتقل می شود؟/ افزایش تمایل فولادگران به خروج از این صنعت

دنیای معدن: انتقال صنعت فولاد ایران به سوریه آخرین راهکار وزیر صمت برای نجات تولیدکنندگان و کارخانه های تعطیل شده است. اما آیا سوریه می تواند میزبان خوبی برای فولاد ایران باشد؟

به گزارش دنیای معدن، مدتی است که صنعت فولاد با چالش های متعددی دست و پنجه نرم می کند. گرانی و قطعی برق و گاز، انحصارگرایی و اخیراً افزایش تعرفه عوارض صادراتی ازجمله این چالش هاست.

این چالش ها در سال گذشته به حدی رسیدند که ۱۱۰ کارخانه فعال در بخش خصوصی تعطیل شدند. وزیر صنعت نیز در واکنش به اعتراض تولیدکنندگان نسبت به وضع موجود از آن ها خواست که جمع کنند و بروند سوریه.

طبیعتا انتقال صنایع انرژی بر به کشورهای دیگر می تواند ابتکار جالبی باشد و منجر به بهینه سازی منابع شود. چه بسا کشورهای توسعه یافته ای که فعالیت کارخانه های صنایع سنگین خود را به کشورهای کمترتوسعه یافته منتقل می کنند.

اما نکته اصلی این است که آیا سوریه توان میزبانی از صنعت فولاد ایران را دارد یا خیر؟ چراکه این کشور مدت زمان طولانی درگیر جنگ های داخلی و منطقه ای بود.

در حال حاضر این کشور در تأمین منابع خود حتی برای مصارف خانگی به کشورهای دیگر وابسته است. حال از آن ها چطور می توان انتظار داشت که تامین کننده برق و گاز کارخانجات فولاد ایران شوند؟

از این رو به نظر می رسد انتقال صنعت فولاد ایران به سوریه پیشنهادی غیرکارشناسی و البته ناشدنی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید