231561

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد؛

لزوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت فولاد کشور

دنیای معدن: عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر ضرورت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت فولاد، گفت: سندیکاها و انجمن‌ها می‌توانند با بررسی عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان، بستر فعالیت‌ این شرکت‌ها را در صنعت فولاد کشور فراهم سازند.

به گزارش دنیای معدن، رضا شهرستانی در گفت‌وگویی در خصوص شعار سال ۱۴۰۱، «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، اظهار کرد: متاسفانه رویکرد توسعه فولاد در کشورهای در حال توسعه، تکنوکراسی است؛ به این معنا که تکنولوژی فولادی با کپی برداری و وارداتی توسعه یافته است همین موضوع باعث شده که قیمت تمام شده محصولات فولادی افزایش یابد و انتخاب هوشمندانه شعار سال به اهمیت نوآوری، خلاقیت و دانش بنیان بودن در تولید اشاره دارد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در صنایع فولادی، افزود: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نباید متکی به شعار سال باشد بلکه نیاز است که دانشجویان فارغ التحصیل نیز بتوانند با به روز نگه داشتن علم خود به سمت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان حرکت کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص لزوم ورود شرکت‌های دانش بنیان به صنعت تصریح کرد: محدودیت‌های انرژی اعم از برق و گاز در سال گذشته نشان داد بهره برداری درست از منابع و صرفه جویی انرژی نه تنها یک امر بهبودبخش است بلکه در حال تبدیل شدن به یک مسئله حیاتی است و مسائلی مانند انرژی و آب که در کشور با کمبود آن روبه‌رو هستیم با تکنولوژی‌های در دسترس قابل حل است.

وی افزود: در صنعت فولاد تولید دانش‌بنیان به این معناست که باید به سمت حذف کوره‌های فسیلی حرکت کنیم و در شرکت‌ها، نورد گرم به صورت مستقیم و بدون اعمال عملیات میانی و از طریق گرمای القایی تولید شود تا میزان مصرف انرژی کاهش پیدا کند و به سمت تطبیق خود با شرایط خشکسالی در کشور حرکت کنیم.

شهرستانی اضافه کرد: باید به سمت تولید محصولاتی حرکت کنیم که استقامت و کیفیت بالا و وزن پایین‌تری دارند که همان تولید فولاد با ارزش افزوده بالاست و حتی لزوم تولید دانش‌بنیان این لزوم در صنایع حمل و نقل و پتروشیمی بیشتر حس می‌شود.

وی ابراز داشت: باید یک اتفاق جمعی در حوزه محصولات فولادی صورت بگیرد و ورق‌هایی با استقامت بالا و وزن کمتر تولید شود و در این راستا می‌توان آموزشگاه‌هایی برای آموزش نحوه استفاده از تکنولوژی‌های نو برای تولید دانش بنیان محصولات فولادی ایجاد شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: اگر بتوانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان در تعمیر و نگهداری، ساخت و تجهیزات، تامین پرسنل حرفه‌ای و بررسی داده‌ها و علم روز استفاده کنیم شرکت‌ها روند بهتری در پیش می‌گیرند و این مهم به بهبود شرایط شرکت و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: باید شرکت‌های فولادی به جای استفاده از شرکت‌های صوری از ظرفیت انجمن‌ها و سندیکاها استفاده کنند؛ زیرا آنها در حوزه فعالیت خود صاحب نظر هستند و می‌توانند با آمار و ارقام دقیق روی موضوعات مختلف ورود کنند.

شهرستانی افزود: سندیکاها و انجمن‌ها می‌توانند برای بررسی عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شوند و روند این شرکت‌ها را بررسی کنند و اگر از سوی آنها تایید شد، آن شرکت واقعا دانش‌بنیان لقب گیرد. در واقع نیاز است که تعداد این شرکت‌ها آنقدر زیاد باشد که صنعت حق انتخاب داشته باشد و با این کار شرکت‌های صوری تحت عنوان دانش بنیان هم حذف می‌شوند.ایراسین

 

دیدگاهتان را بنویسید