231078

رشد 20 درصدی تولید فولاد ایران در نخستین ماه سال 2022

دنیای معدن: انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه ژانویه 2022 (دی 1400) نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 20.3 درصدی به 2.8 میلیون تن رسیده است.

به گزارش دنیای معدن، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲۰.۳ درصدی به ۲.۸ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ماه ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰، رشد ۱۵.۱ درصدی را ثبت کرده بود؛ این رقم در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با کاهش ۵.۲ درصدی به ۲.۷ میلیون تن، در ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۰) با کاهش ۱۵.۳ درصدی به ۲.۲ میلیون تن رسیده بود.

تولید فولاد ایران در ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۰) برای نخستین بار در دوره شیوع کرونا منفی شده و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با کاهش ۵۱.۴ درصدی به ۱.۳ میلیون تن رسیده بود.(جزئیات بیشتر)

به این ترتیب، آمار ماه‌های مهر و آبان نشان می‌دهد که بخش اعظمی از این کاهش‌ها جبران (جزئیات بیشتر) و در ماه آذر روند تولید فولاد کشور، افزایشی شده و در دی ماه ادامه پیدا کرده است.

* ایران همچنان در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان

بر اساس این گزارش، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن ماه تاکنون و با وجود سه ماه روند کاهشی، این جایگاه را حفظ کرده است.(جزئیات بیشتر)

بر اساس این گزارش، ایران در سال گذشته میلادی همچنان جایگاه دهم خود را حفظ کرده است.

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در جهان از دسامبر سال ۲۰۱۹، صنایع، کارخانه‌ها و تقریبا تمامی کشورها در تعطیلی فرو رفتند و خسارات اقتصادی بی‌شماری در جهان به بار آورد، اما پس از گذشت بیش از یک سال از این وضعیت برخی از کشورها در حال بازیابی نسبی خود هستند.

البته ایران در تمامی این مدت روند افزایشی خوبی داشت، اما برای نخستین بار در ماه شهریور، تولید ایران کاهشی شد و در مهر و آبان ماه نیز با وجود کاهشی بودن، بخش اعظمی از این کاهش جبران و در آذر ماه روند افزایشی شد و در دی ماه ادامه پیدا کرد.

البته گفته می‌شود، احتمال دارد این کاهش تولید در شهریور ماه به علت قطعی برق کارخانه‌های تولید فولاد در شرایط کمبود برق در کشور بوده باشد.

* ایران در سال گذشته ۲۸.۵ میلیون تن فولاد تولید کرد

همچنین بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران طی سال ۲۰۲۱ به ۲۸.۵ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

* ۷۲ درصد تولید فولاد منطقه غرب آسیا در دست ایران

تولید فولاد در غرب آسیا که تحت تاثیر افت تولید ایران، کاهشی شده بود، با مثبت شدن تولید فولاد ایران، در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۱ درصد افزایش یافت و به ۳.۹ میلیون تن رسید.

با توجه به تولید ۲.۸ میلیون تنی ایران در ماه ژانویه، ۷۱.۷۹ درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران بوده است.

*  بیشترین رشد تولید ماهانه در اختیار ایران

بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران نسبت به ماه ژانویه سال گذشته میلادی ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است.

پس از آن تولید فولاد هند و آمریکا نسبت به ماه ژانویه سال گذشته میلادی به ترتیب ۴.۷ و ۴.۲ درصد افزایش یافته و در جایگاه دوم و سوم افزایش تولید قرار گرفتند.

به جز ایران، هند و آمریکا و روسیه، رشد تولید باقی کشورها در جدول 10 کشور بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان کاهش یافته است.

از زمان شیوع کرونا در جهان، با وجود اینکه در دوره‌ای رشد تولید سایر کشورها منفی شد، رشد تولید فولاد ایران مثبت باقی ماند.

ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) با ثبت رشد ۱۱.۵ درصدی تولید، بیشترین رشد را نسبت به فوریه ۲۰۲۰ در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد به خود اختصاص داد.

ایران در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) نیز بیشترین افزایش تولید را در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به خود اختصاص داده بود.

* کاهش تولید فولاد در جهان در نخستین ماه ۲۰۲۲

بر اساس این گزارش، تولید فولاد جهان در ماه ژانویه ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۱ درصد کاهش یافته است و به ۱۵۵ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد در کشورهای اتحادیه اروپا در ماه ژانویه با کاهش ۶.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۱.۵ میلیون تن رسیده است.

کشورهای آسیا و اقیانوسیه در ماه ژانویه ۲۰۲۲ یعنی دی ماه امسال ۱۱۱.۷ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۸.۲ درصد کمتر شده است.

تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش یافته و به ۱۰ میلیون تن رسیده است.

همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در این بازه زمانی با ۲.۱ درصد افزایش به ۹ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد کشورهای آمریکای جنوبی نیز با کاهش ۳.۳ درصدی به ۳.۷ میلیون تن تولید داشته‌اند.فارس

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید