230728

نایب رئیس انجمن سنگ آهن: فولادسازان به خرید مواد معدنی ارزان عادت کرده اند

دنیای معدن: اصلاح قیمت محصولات زنجیره فولاد اقدامی است که در دستور کار وزارت صمت به منظور حذف رانت و رشد متوازن زنجیره قرار دارد اما بخش های مختلف زنجیره که قرار است مواد اولیه آن ها به دور از رویکرد دستوری گذشته و با قیمت های واقعی به فروش برسد، معترض شدند.

به گزارش دنیای معدن، اصلاح قیمت محصولات زنجیره فولاد اقدامی است که در دستور کار وزارت صمت به منظور حذف رانت و رشد متوازن زنجیره قرار دارد اما در این میان بخش های مختلف زنجیره که قرار است مواد اولیه آن ها به دور از رویکرد دستوری گذشته و با قیمت های واقعی به فروش برسد، معترض شده اند؛ در این زمینه نایب رئیس انجمن سنگ آهن اعلام می کند که با وجود عرضه محصولات معدنی در بورس و حرکت قیمت ها به سمت واقعی شدن، اما فولادسازان به خرید مواد اولیه ارزان عادت کرده اند.

علی صفریان نایب رئیس انجمن سنگ آهن در گفت و گویی اظهار داشت: محصولات معدنی باوجود عرضه در بورس هنوز با قیمت های جهانی فاصله زیادی دارند تا حدی که همچنان می توان گفت مواد معدنی با قیمت های یارانه ای و ارزان به دست فولادسازان می رسد؛ به عبارت ساده تر اعتراض فولادی ها نسبت به قیمت مواد معدنی در شرایطی است که نرخ های واقعی بسیار بالاتر از قیمت های عرضه شده در بازار است.

وی افزود: باوجودآنکه قیمت مواد معدنی پس از عرضه در بورس افزایش یافته و به سمت واقعی شدن حرکت کرده است اما نسبت قیمتی که محصولات معدنی در ایران با شمش فولاد دارد با نسبت قیمتی که این کالا در دنیا دارد فاصله زیادی دارد.

فقط صنایع معدنی تحت فشار قیمت های دستوری بوده اند

صفریان معتقد است: چرا فشار قیمتی فقط باید به معدن کاران وارد شود. در سال های گذشته فقط صنایع معدنی تحت فشار قیمت های دستوری بوده اند درحالی که در تمام این سال ها فولادسازان با قیمت های مبتنی بر نرخ های جهانی تولیدات خود را فروخته اند.

او بیان کرد: درست است که معادن جزو انفال هستند اما اولاً به دولت بهره مالکانه پرداخت می کنند و ثانیاً هزینه های معدن داری به قدری بالاست که سرمایه گذاری در این حوزه عملاً خارج از صرفه اقتصادی شده است.

صفریان افزود: قبلاً معادن در سطح کشف می شد و هزینه برداشت از سطح نیز چندان زیاد نبود اما امروز اغلب این معادن رو به اتمام است و باید برای برداشت به عمق رفت. این کار نیز هزینه های بسیار زیادی دارد که با گذشته قابل مقایسه نیست.

کاهش شدید انگیزه سرمایه گذاری در بخش معدن

نایب رئیس انجمن سنگ آهن اظهار کرد: علاوه بر آن هزینه های اکتشاف نیز زیاد شده چون دیگر به راحتی نمی توان معادن را کشف کرد و باید هزینه های زیادی برای کشف معادن جدید متحمل شوند. این در حالی است که محصولات استخراج شده با هزینه های بالا را معدن کار مجبور است با قیمت های نازل در بازار عرضه کند. همه این مسائل باعث شده انگیزه برای سرمایه گذاری در این بخش کاهش شدیدی داشته باشد.

او متذکر شد: معدن داری کار بسیار پرهزینه ای است و اگر صاحبان تولید در این بخش نتوانند محصولاتشان را با یک حاشیه سود منطقی به فروش برسانند به طور حتم برای ادامه فعالیت دچار مشکل خواهند شد.

صفریان اضافه کرد: در حال حاضر حتی با افزایش قیمت محصولات معدنی در بورس، بازهم نسبت قیمت گندله، کنسانتره و شمش در مقایسه با نسبت قیمتی که در جهان وجود دارد بسیار ناعادلانه تر است. بنابراین امروز باوجودآنکه فولادسازان نسبت به افزایش قیمت ها اعتراض دارند ولی نرخ های واقعی بسیار بالاتر از قیمت های عرضه شده در بازار است.

به گفته او این اجحاف قیمتی که برای صنایع معدنی اتفاق می افتد باعث افت تولید در سال های آینده خواهد شد و قطعاً فولادسازان در آینده از این محل متضرر خواهند شد چراکه ناگزیرند محصولات وارداتی با قیمت های چند برابر را خریداری کنند.تسنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید