230581

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد مطرح کرد؛

اجرای ناقص همسان سازی حقوق بازنشستگان فولاد در دوره قبلی/ وجود ۸۰۰ پرونده حقوقی به دلیل دفاع ضعیف

دنیای معدن-عامری گفت: اجرای ناقص همسان سازی در دوره قبل، اعتراضات را برانگیخته و در ادامه برخی امواج رسانه ای بیگانه و اغزاض اشخاص و گروه های منفعت طلب نیز این موضوع را شدت بخشید.

به گزارش دنیای معدن، حسین عامری مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در گفت وگویی، درباره چالش های این صندوق بازنشستگی، اظهار کرد: مدیریت جدید صندوق در آغاز کار خود با چالش های متعددی مواجه شد که یکی از آن مازاد برداشت در بودجه در نیمه اول سال وکسری نقدینگی در نیمه دوم سال 1400 جهت پرداخت مستمری بازنشستگان است.

وی ادامه داد: در هفت ماهه اول سال، به دلیل اضافه برداشت متعدد از بودجه صندوق این موضوع موجب برهم خوردن توازن بودجه ای صندوق شد. این روند با شروع کار تیم مدیریتی جدید صندوق متوقف شد. همچنین به دلیل برداشت های متعدد در دوره پیشین از سپرده بانکی صندوق، موجودی این حساب به پایین ترین حد خود رسیده بود.

عامری افزود: سازمان امور مالیاتی مبلغ 340 میلیارد تومان طلب موهوم معامله فسخ شده شرکت ماشین سازی تبریز در سال 93 را بدون توجه به لزوم پرداخت حقوق بازنشستگان از حساب صندوق برداشت کرده بود. هر چند با ایزنی های صورت گرفته این موضوع فعلا متوقف شده است..

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با بیان اینکه زیان ده بودن اغلب شرکت های تابعه صندوق از دیگر مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد است، گفت: بر اساس آخرین آمارها اکثر شرکت های صندوق زیان ده بوده و وضعیت اقتصادی مناسبی نداشتند. به گونه ای که حدود 98 درصد درآمد صندوق صرفا از یک شرکت هستند.

وی با اشاره به 800 پرونده حقوقی صندوق بازنشستگی فولاد، تصریح کرد: صندوق فولاد با حدود 800 پرونده حقوقی مواجه است که متاسفانه به علت دفاع ضعیف در گذشته در اکثر پرونده های قبلی نتیجه ای در راستای تامین منافع صندوق حاصل نشده است لذا برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت و راهبری صحیح و سالم پرونده های حقوقی در حال انجام است.

عامری با اشاره به اعتصابات کارگری از جمله اعتصاب در شرکت زغالسنگ کرمان، ادامه داد: تقریبا همزمان با آغاز مدیریت جدید صندوق، کارگران شرکت زغالسنگ کرمان با هدف پیگیری خواسته های خود اعتصاب کردند به همین دلیل رسیدگی به این موضوع به عنوان یک اولویت فوری در دستور کار قرار گرفت و با سفر به استان کرمان و دیدار با اعتصاب کنندگان مشکلات کارگران را از نزدیک بررسی شد و سرانجام این اعتصاب پایان یافت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد درباره اعتصاب یکشنبه ها بازنشستگان صندوق در اکثر استان ها نظیر اصفهان، خوزستان، تهران و ... در خصوص اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق، بیان کرد: غفلت از برخی اولویت های بازنشستگان، ضعف در پیگیری مطالبات بازنشستگان مانند امور بیمه ای و درمانی و پاسخگو نبودن و فقدان شفافیت لازم و امور دیگر نظیر اجرای ناقص همسان سازی در دوره قبل، جرقه اعتراضات را برانگیخته و در ادامه برخی امواج رسانه ای بیگانه و اغزاض اشخاص و گروه های منفعت طلب نیز این موضوع را شدت بخشید.

وی افزود: با وجود تکلیف قانونی، مدیرت قبلی صندوق از اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در خصوص تبدیل وضعیت این عزیزان سر باز زد و این موضوع توسط مدیران جدید صندوق مورد پیگیری قرار گرفت.

عامری ادامه داد: یکی از چالش های صندوق، ساختارهای سنتی و ناکارآمد در بخش های مالی، اداری، مدیریتی، تولید، فروش و بازرگانی در ستاد و شرکت های تابعه است که این ساختارهای ناکارآمد تناسبی با ماموریت های محوله ندارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد اضافه کرد: بازنشستگان صندوق با مشکلات معیشتی مواجه شدند و در طول سالیان گذشته صرفا پرداخت حقوق مستمری بگیران مورد توجه مدیران وقت صندوق بوده و سایر حمایت های معیشتی از آنان صورت نگرفته است.

وی با اشاره به سایر چالش های صندوق بازنشستگی فولاد، خاطرنشان کرد: یکی از عمده ترین مشکلات شرکت های زیرمجموعه پایین بودن میزان تولید و بهره وری و قدیمی بودن تکنولوژی های تولید است، برداشتن بیش از 3 هزار میلیارد ریال سهم حقوق بازنشستگان از حساب صندوق که به بهانه بدهی مالیاتی که قابلیت بخشودگی گرفتن داشت. همچنین صدور آرای برخی از محاکم بر علیه صندوق که تا قبل از حضور مدیریت جدید متوقف شده بود. این موارد سایر چالش های صندوق بوده که در دستور کار قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید