226974

گزارشی از نمایشگاه فولاد ۱۴۰۰ در کیش- بخش ۲:

تولید و صادرات تجهیزات «های تک» توسط شرکت های دانش بنیان

دنیای معدن: نخبگان دانشگاه های ایران با تاسیس شرکت های دانش بنیان، تولید یا بومی سازی تجهیزات و قطعات حیاتی صنعتی در حوزه « های تک» را در نمایشگاه فولاد کیش ۱۴۰۰ به نمایش گذاشتند. در زیر گزارشی از توانمندی های ارایه شده در آن رویداد تشریح می شود:

یوسف بهمن آبادی

صادرات محصول به قطب الکترونیک دنیا

پدرام مادان، مشاور مدیرعامل شرکت فرایند ارقام پرداز درباره محصولات تولیدی این شرکت اظهار داشت: از جمله محصولات بومی سازی شده، دستگاه «تست یاب هوشمند آکوستیک آب» بومی است که تا عمق 5 متر را نشت یابی می کند. همزمان با آن، فرکانس صدا را به صورت نمودار نشان می دهد.

وی ادامه داد: این محصول، به کشورهای چین، کره، ژاپن، آمریکا، کانادا و غیره صادر می شود. منحصر به فرد است و قابل انتقال به دیتا است. همچنین، قیمت آن معادل نیمی از مدل خارجی است. در سال های آینده با توجه به بحران جهانی آب، نیاز به چنین محصولاتی برای جلوگیری از هدر رفت آب افزایش می یابد.

مادان اذعان کرد: محصول دیگر، دستگاه مسیریاب کابل و لوله است که تا عمق 5 متر را با دقت بالا شناسایی می کند.

تهیه نقشه تاسیسات

این محصول در کشور ژاپن به عنوان قطب الکترونیک دنیا فروش می رود. همچنین کانادا ،مقصد دیگر این محصول است.

وی افزود: نخستین تولیدکننده دستگاه فلزیاب و چهارمین تولیدکننده دستگاه مارکرهای الکترونیکی هستیم. این دستگاه به عنوان سنسور، در محل عیوب لوله ها نصب می شود و در مواقع بحران، امکان شناسایی محل های خطر آسان خواهد بود.

در دسترس به موقع برای مشتری

جواد رضاپور، مدیرعامل شرکت صافات انرژی یزد به عنوان تولیدکننده یاتاقان برای کمپرسورها، توربین های گاز و بخار، موتورها و ژنراتورها گفت: قیمت این محصول، یک دوم محصولات خارجی از جمله آلمان، ایتالیا و چین است. از مزیت های محصول داخلی نسبت به خارجی، در دسترس بودن آن و امکان پشتیبانی به موقع است.

وی افزود: از جمله مسائلی که طی کار با آن مواجه بوده ایم، طولانی بودن فرآیند ایمن سازی از سوی مشتریان و نیز استانداردسازی است.

استفاده شده توسط فولاسازی های بزرگ

حسن حسین زاده، کارشناس شرکت دانش بنیان ایران مدار گفت: این شرکت سازنده دستگاه فلومتر الکترومغناطیسی مگاب دبی سنج است که مقدار آب عبوری را اندازه گیری می کند. این محصول در شرکت های بزرگ فولادی همچون فولاد مبارکه، خوزستان و خراسان به کار گرفته شده است.

وی افزود: محصول مذکور تا 10 سال پیش وارداتی بود و ساخت آن، اکنون بسیاری از فولادسازی ها از ما سفارش می گیرند و این محصول را جایگزین خارجی کرده اند. استانداردهای CE اروپا و BSI انگلستان را پاس کرده ایم.

حسین زاده گفت: قیمت دستگاه دبی سنج، یک سوم تا یک چهارم مشابه خارجی است. خدمات پس از فروش و تعمیرات دستگاه های خارجی در این شرکت انجام می شود. اطلاعات اندازه گیری شده نیز از طریق «جی اس ام» یا «جی پی آر اس» روی کامپیوتر در هر نقطه ای قابل مشاهده و بهره برداری است.

وی ادامه داد: مدل باتری دار آن، امکان استفاده در مناطق بدون برق را فراهم کرده و نوع برقی آن با برخورداری از باتری های پشتیبان، در صورت قطعی برق، می تواند بدون وقفه کار کند..

استحکامی بالاتر از مشابه اروپایی

آرش افتخاری، رئیس هیات مدیره شرکت آترین اشتاد درباره محصولات تولیدی گفت: این شرکت، سازنده دستگاه آپارات گرم آتری پرس در ایران است که برای اتصال تسمه نقاله استفاده می شود. این محصول سبک تر، ارزان تر، کیفیت و استحکام بسیار بالاتر از مشابه خارجی (آلمانی) است. به صورت کاملا اتوماتیک کار می کند.

وی افزود: این شرکت همچنین محصولات دیگر در حوزه نوار نقاله شامل وینچ کشنده تسمه نقاله، کاتر، لیفتر، لایه بردار برقی، کلمپ کشنده، لایه بردار، انحراف گیر، اسکریپر و غیره را می سازد.

یک پنجم قیمت مشابه خارجی

محمد رستمی، مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین (جمکو) با بیان اینکه این شرکت الکتروموتور و ژنراتور از 5.5 کیلووات تا 10 مگاوات تولید می کند، گفت: این محصولات در صنایع مختلف از جمله فولاد، صنایع معدنی، سیمان، نفت، پتروشیمی، نیروگاهی و غیره استفاده می شود.

وی افزود: از جمله الکتروموتورهای تولیدی، الکتروموتور تخلیه دود است که در فضاهای بسته همچون مترو، تونل ها، فروشگاه های زنجیره ای قابل استفاده است. نوع دیگر، الکتروموتور ضدانفجار است. قیمت این محصولات، یک پنجم خارجی است.

رستمی بیان داشت: محصولات تولیدی شرکت جمکو علاوه بر شرکت های داخلی همچون فولاد میانه، پارس فولاد سبزوار، فولاد خراسان، مبارکه سپاهان، فولاد گیلان و غیره، به کشورهای همچون عراق و ارمنستان صادر می شود.

بزرگترین سازنده در ایران و خاورمیانه

مجتبی قدم گاهی، مدیر طرح و توسعه شرکت اُزُن آب با بیان اینکه از سال 97 دانش بنیان شدیم، گفت: اکنون بزرگترین سازنده دستگاه های ازن ژنراتور صنعتی دائم کار در ایران و خاورمیانه برای تصفیه فاضلاب هستیم. با تولید این دستگاه در کشور، واردات آن قطع شده است.

وی افزود: ازجمله ویژگی های این محصول، برخورداری از تکنولوژی روز دنیا، افزایش کارایی نسبت به خارجی شامل مصرف برق کمتر، تولید بالاتر و واقعی تر و نیز قابل رقابت با خارجی و یک سوم قیمت نمونه خارجی است.

قدم گاهی با اشاره به محصول جدید بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب های صنعتی در شرکت آزن آب تشریح کرد: صنعت فولاد به دلیل مصرف بالای آب، نیاز به تکنولوژی تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آن به صنعت را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به موضوع بحران آب و کم آبی، با این محصول می توانیم بخشی از بحران آب را رفع کنیم. بخش بزرگی از صنعت دنیا با این روش (ازن) فاضلاب ها را به دلیل کارایی بالاتر نسبت به روش های قدیمی از نظر حذف ذرات معلق تصفیه می کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید