224378

خطر «منع صادرات» برای شرکت‌های فولاد‌ساز

دنیای معدن: طرح «جهش مسکن» یکی از برنامه‌های اساسی دولت برای صنعت ساختمان است. طرحی که اجرای آن بخش‌های دیگر از جمله صنعت فولاد را درگیر تولید و تامین نیاز بازار می‌کند. ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تولیدکننده فولادهای ساختمانی نقش مهمی ‌در این میان برعهده دارد، اما تامین مواد اولیه از دغدغه‌هایی است که می‌تواند برنامه‌های توسعه‌ای را تحت تاثیر قرار دهد.

 به گزارش «دنیای معدن»، اجرای طرح «جهش مسکن» می‌تواند عامل محرکی برای بازار صنایع وابسته به صنعت ساختمان باشد، اما از سوی دیگر ممکن است دولت برای جلوگیری از گرانی مصالح ساختمانی از جمله فولاد، کاهش صادرات فولادهای ساختمانی (که البته بزرگ‌ترین تولیدکننده ان هم ذوب‌آهن اصفهان است) را در دستور کار قرار دهد.

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان معتقد است، اجرای طرح جهش مسکن نباید صادرات را محدود کند. به هر حال در سال‌های اخیر و در شرایط تحریمی، صادرات فولاد نقش مهمی ‌در تامین نقدینگی ارزها برای اجرای طرح‌های توسعه و خرید تجهیزات و تکنولوژی‌ها ایفا کرده است.

درواقع در شرایطی که نگرانی درباره تامین مواد اولیه فولادی‌ها وجود دارد منع صادرات به بهانه اجرای طرح جهش مسکن می‌تواند مشکلات فولادی‌ها را افزایش دهد.  یزدی‌زاده همچنین بیان می‌کند،  هرچند سرعت تولید بالا است، اما باید برای تامین مواد اولیه و عرضه اتاق‌های فکری ایجاد تا نگرانی در بحث تامین بازار وجود نداشته باشد.

این موضوع بر ضرورت ایجاد اتاق فکر در حاشیه اجرای طرح جهش مسکن تاکید دارد. این اتاق فکر می‌تواند تمامی ‌مسائل موجود در مسیر این برنامه را مورد بررسی قرار دهد و برای مشکلات احتمالی راهکارهایی را مشخص کند.  بدون شک برای ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در این طرح بیش از ۴میلیون تن فولاد نیاز است، به همین دلیل این طرح می‌تواند جهشی در بازار عرضه و تقاضای صنعت فولاد ایجاد کند.

اما این در حالی است که صنعت فولاد با دغدغه‌هایی همچون کمبود مواد اولیه و بحران انرژی مواجه است. مواردی که می‌تواند برنامه تولیدی را دستخوش تغییر کند.

بی‌توجهی به اکتشاف در سال‌های اخیر، بسیاری از تولیدکنندگان فولاد را نسبت به تامین مواد اولیه نگران کرده است. از سوی دیگر تکمیل زنجیره ارزش از سوی شرکت‌های معدنی بر این نگرانی افزوده و برخی از فولادی‌ها را راهی معادن کرده است تا با در اختیار گرفتن معادن بتوانند از این نگرانی بکاهند.  در نتیجه تامین فولاد برای طرح جهش مسکن اگر با برنامه‌ریزی دقیق انجام نشود می‌تواند به بحرانی جدید در صنعت ساختمان تبدیل شود.

ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تولیدکننده فولادهای ساختمانی نیز می‌تواند در این طرح نقش بسزایی ایفا کند، این در حالی است که مدیرعامل این مجموعه بارها نسبت به تامین مواد اولیه ابراز نگرانی کرده است.  ذوب آهن اصفهان هر چند در بحران کمبود برق به دلیل تکنولوژی مورد استفاده، چندان با محدودیت همراه نبود و در صورت عدم محدودیت در تامین آب مشکلی در تولید برق وجود نخواهد داشت، اما در بحث تامین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن می‌تواند با چالش جدی همراه شود. چالشی که در ادامه بر تامین نیاز طرح جهش مسکن نیز موثر خواهد بود.

از سویی دیگر هرچند ذوب‌آهن توانایی تامین نیاز طرح جهش مسکن را در اختیار دارد، اما موانعی همچون صدور مجوز‌ها، تامین مواد اولیه و... می‌تواند این مجموعه را در تولید با محدودیت همراه کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید