223745

زیان کارخانه های چینی پس از افت قیمت فولاد آغاز شد

دنیای معدن - مای استیل گلوبال: منابع صنعتی هشدار داده اند که عقب نشینی سریع قیمت محصولات نهایی فولاد در برابر قیمت های نسبتا ثابت مواد خام به سودآوری تولیدکنندگان فولاد چین آسیب زده و باعث می شود برخی با ضرر فعالیت خود را ادامه دهند.

به گزارش دنیای معدن، از تاریخ 3 نوامبر، میانگین سود ناخالص 10 کارخانه که به طور منظم مورد رصد Mysteel قرار دارند، در بیلت به 117 یوان در هر تن معادل 18.3 دلار در هر تن منفی بوده و این شرکت ها زیان ده شده اند.

این اولین بار از 20 فوریه می باشد که این کارخانه های اصلی فولادساز به ضرر و زیان در تولیدات نیمه نهایی خود اعتراف می کنند.

این فقط تولیدکنندگان بزرگ کوره بلند و کسب و کارهای نیمه نهایی نیستند که در رنج به سر می برند و به گفته منابع بازار، سایر تولیدکنندگانی که بیشتر به فروش محصولات نهایی فولاد متکی هستند مانند فولادسازان کوره های قوس الکتریکی نیز زیان ده شده اند.

یک مقام مسئول در یکی از کارخانه های قوس الکتریکی مستقر در جیانگ سو واقع در شرق چین اظهار داشته تولیدکنندگان کوره های قوس الکتریکی در منطقه در حال حاضر حدود 100 یوان در هر تن ضرر می کنند. وی افزود: قیمت فولاد خیلی سریع کاهش یافته درحالی که قیمت مواد اولیه فقط اندکی کاهش داشته است.

در 3 نوامبر قیمت میلگرد 20 میلی متر HRB400E چین که توسط Mysteel برآورد می شود در مجموع 905 یوان در هر تن از اوج اخیر خود در 9 اکتبر کاهش یافته و به 5134 یوان در هر تن رسیده است. این درحالی است که قیمت قراضه فولاد به عنوان ماده خام اصلی واحدهای فولادسازی به روش کوره قوس الکتریکی در مدت مشابه تنها با 96 یوان در هر تن کاهش همراه شده و به 3626 یوان در هر تن رسیده است. هر دو قیمت ها شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

تعدادی از کارخانه های کوره بلند در گفت و گو با Mysteel تایید کرده اند که به دلیل زیان عملیاتی شروع به کاهش تولید کرده اند.

یکی از مسئولان در فولادساز مستقر در استان شاندونگ چین گفته، به تازگی و پس از کاهش محدودیت های برق، فعالیت دو کوره بلند را از سر گرفته اما بلافاصله دو کوره دیگر را به دلیل زیان وارده متوقف کرده است.

دیگر کارخانه های مستقر در شمال چین نیز اعلام داشته اند در اغلب محصولات خود زیان را شاهد هستند و موجودی آنها رو به افزایش است.

منابع فعال بازار بر این باورند فولادسازان تمایل دارند قیمت های فولاد را حفظ کنند و از آن دفاع کنند، لذا هزینه های تولید را تا جای ممکن کاهش خواهند داد تا از بیشتر شدن زیان ها جلوگیری کنند.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید