222651

بخش املاک و مستغلات چین باعث ایجاد ترس در تقاضای فولاد شد

دنیای معدن -کالانیش: بخش املاک و مستغلات چین تحت تاثیر فشارهای مالی، افزایش بدهی ها و عدم اطمینان از رشد اقتصادی قرار گرفته است. کالانیش اظهار داشت که داده های ماه سپتامبر همانطور که انتظار می رفت ضعیف بود و احتمالا بدتر نیز می شود و چشم انداز فولاد را در سال های آینده کاهش می دهد.

به گزارش دنیای معدن، براساس گزارش اداره ملی آمار چین NBS، سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات چین طی ماه های ژانویه تا سپتامبر 8.8 درصد افزایش یافت و به 11.257 تریلیون یوان معادل 1.751 تریلیون دلار رسید اما تنها در سپتامبر سرمایه گذاری 3.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شد و به 1.451 تریلیون یوان رسید. این اولین افت سالانه از مارس 2020 تاکنون است.

در رابطه با فروش مسکن وضعیت بدتر است و فروش بسیار سریعتر کاهش یافت. فروش مسکن طی 9 ماه 11.3 درصد رشد داشته و به 1.303 میلیارد متر مربع رسیده اما در سپتامبر فروش 13.2 درصد کاهش داشته و به 161.39 میلیون مترمربع رسید. در همین حال میانگین قیمت ها 3 درصد کاهش سالانه داشته و 9758 یوان در هر مترمربع رسیده است که کمترین میزان از آوریل 2020 است.

میزان فعالیت ها به طور مشابه کند شده و کاهش یافته است. شروع پروژه های ساختمانی جدید در 9 ماهه امسال 4.5 درصد کم شده و به 1.529 میلیارد مترمربع رسیده و تنها در ماه سپتامبر این کاهش 13.5 درصد بوده و به 174.42 میلیون متر مربع رسیده است.

در همین حال روند اجرا و پایان پروژه قبلا سرعت بیشتری داشته اما در سپتامبر به طور ناگهانی کند شده است. طی 9 ماهه امسال تکمیل پروژه های مسکن رشد 23.4 درصدی سالانه داشته و به 510.13 میلیون متر مربع رسید اما در ماه سپتامبر رشد آن تنها به یک درصد کاهش یافت و به 42.74 میلیون متر مربع رسیده است.

تعدادی از توسعه دهندگان واقعی املاک و مستغلات در آستانه عدم پرداخت اوراق قرضه قرار دارند به طوری که Evergrande نیز به سررسید نزدیک شده و به دنبال دستیابی به توافق درمورد پرداخت اوراق قرضه خارجی در پایان این هفته است.

هنوز مشخص نیست دولت مرکزی چین چه اقدامی انجام خواهد داد اما اجماع بر این است که چین برای پرداخت بدهی به سرمایه گذاران خارجی وارد عمل نمی شود و گامی بر نمی دارد و ترجیح می دهد بجای آن از خریداران داخلی املاک حفاظت نماید.

در این میان خریداران تمایلی به سرمایه گذاری با توجه به پیش بینی تورم، نزدیک شدن به رکود اقتصادی و اعمال مالیات بر دارایی از سوی چین ندارند.

تاثیر این تحولات بر اقتصاد شدید خواهد بود و انتظار می رود تاثیرش بر تقاضای فولاد در ماه های آینده، سال 2022 و پس از آن منفی باشد.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید