222567

اولین فولاد سبز جهان در کارخانه SSAB AB در Oxelosund سوئد تولید شد

دنیای معدن - بلومبرگ: صنعت فولاد به عنوان یکی از بزرگترین آلاینده ها در سطح جهان شناخته می شود اما تولید انبوه عاری از کربن این محصول استراتژیک سال ها زمان می برد و با آن فاصله داریم.

به گزارش "دنیای معدن"،فولادسازان جهان به تغییر نیاز دارند. صنعت آنها یکی از آلاینده ترین صنایع است و حدود 7 درصد از انتشار جهانی کربن را به خود اختصاص داده است. بزرگترین تولیدکنندگان نیز هنوز هم به همان فرآیندهای تولیدی که یک قرن پیش استفاده می کردند تکیه کرده اند و اکنون با چالش مواجه شده اند.

با توجه به خطرات زیست محیطی کره زمین به دلیل گرمایش جهانی، تولیدکنندگان می دانند که باید برای بقا در آینده با کربن پایین فعالیت کرده و سازگار شوند.

شرکت SSAB سوئد با فعالیت سراسری از آلاباما تا شانگهای با شرکت Vattenfall AB و شرکت معدنکاری LKAB همکاری می کند تا با جایگزینی هیدروژن سبز به جای زغال سنگ، اولین فولاد بدون سوخت فسیلی را تولید کند. تحویل این فلز تمیز به مشتریان شامل گروه ولوو، مرسدس بنز و Cargotec Oyj فنلاند در ماه آگوست آغاز شده است.

همه چیز از معادن LKAB در قطب شمال شروع شد. این منطقه دارای یکی از غنی ترین ذخایر سنگ آهن جهان است و مواد خام از اواخر قرن 19 از آنجا استخراج می شود.

این سنگ آهن با مواد افزودنی مخلوط شده و به شکل گندله درآمده و سپس با قطار برقی به Lulea که محل کارخانه Hybrit که با هیدروژن کار می کند، منتقل می شود.

طرح ابتکاری Hybrit یک سرمایه گذاری مشترک بین این شرکت هاست که 2 میلیارد کرون سوئد (232 میلیون دلار) برای اجرای آزمایشی و پایلوت آن تا سال 2024 هزینه می شود. اگرچه ساختمان اصلی با لوگوی نسبتا کوچک فولاد بدون-فسیل نامشخص است، اما شرکت های فوق در حال تهیه نسخه ای در مقیاس صنعتی با حدود 10 میلیارد کرون سوئد هستند.

بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال فولاد سبز هستند اما موانع زیادی همچنان وجود دارد. این فناوری ها محدود به پروژه های پایلوت و آزمایشی است که قادرند مقادیر ناچیزی از این آلیاژ را تولید کنند و هزینه های عملیاتی بالاتری نسبت به روش های پر مصرف کربن دارند.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید