228405

ایران و روسیه روی خط توسعه روابط دوجانبه

دنیای معدن- در چارچوب سیاست خارجی فعال دولت سیزدهم با محوریت توسعه مناسبات با همسایگان و همگرایی منطقه‌ای، رئیس‌ جمهور کشورمان به تازگی به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به مسکو سفر کرد.

به گزارش دنیای معدن و به نقل از میزان - دولت سیزدهم از همان ابتدا راهبرد خود را بر روی گسترش و تقویت روابط با کشور‌های همسایه و شرق برنامه ریزی کرد که نتیجه آن عضویت ایران در پیمان کشور‌های عضو سازمان شانگهای بود که با حضور رئیس جمهور در اجلاس این سازمان، این موفقیت بزرگ به دست آمد.

روابط ایران و چین نیز با محور قرار گرفتن همکاری‌های ۲۵ ساله میان دو کشور که به مرحله اجرا رسیده است، یک فرصت برای گسترش روابط با کشوری است که از هم اکنون نیز اقتصاد نخست جهان است و نزدیک بودن دو کشور از نظر جغرافیایی فرصت طلایی است.

همچنین رئیس جمهور به تازگی به روسیه سفر کرد و این سفر از چند جهت حائز اهمیت است.

روسیه کشوری است که در مقاطع مختلف همراهی‌های خوبی با ایران داشته که می‌توان به مخالفت با چند پیشنهاد آمریکا علیه ایران در شورای امنیت و همراهی و حمایت از حق ایران در توافق هسته‌ای اشاره کرد.

شاید مهمترین همراهی و همفکری روسیه با ایران را در جریان بحران غرب آسیا به ویژه در سوریه دانست.

اکنون منطقه غرب آسیا و سوریه در یک آرامش نسبی به سر می‌برند که نتیجه کار مشترک تهران و مسکو است.

همه این مسائل نشان می‌دهند که ایران و روسیه دو کشور قدرتمند و تأثیر گذار در منطقه و جهان، باید به گسترش روابط خود بپردازند.

روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی باید عمیق‌تر و گسترده‌تر از اکنون باشد، هر دو کشور تحت تحریم‌های اقتصادی و فشار‌های سیاسی غرب و آمریکا قرار دارند و همین اتفاق مشترک، ایجاب می‌کند تا روابط اقتصادی فراتر از آنچه وجود دارد، شود.

در زمینه همکاری‌های نظامی و امنیتی نیز دو کشور تاکنون در موضوع سوریه همکاری خوبی داشتند که باعث شد تا سناریوی آمریکا در منطقه نابود شود.

کاخ سفید دست از توطئه‌ها و دشمنی‌ها علیه ایران، روسیه و چین بر نخواهد داشت و این وجه مشترک است که دلیل منطقی و قوی برای گسترش روابط است.

سفر رئیس جمهور به روسیه از یک جهت دیگر اهمیت دارد، گسترش روز افزون روابط ایران و روسیه باعث می‌شود تا دیگر کشور‌های آسیای میانه و قفقاز نیز در این مسیر قرار بگیرند و نسبت به گذشته با رویکرد تازه و مثبت وارد تعامل بیشتر با جمهوری اسلامی ایران شوند.

کشور‌های منطقه از ظرفیت‌های ایران آگاه هستند و می‌دانند که جمهوری اسلامی، هم اکنون نیز یکی از کشور‌های تأثیر گذار و تعیین کننده در معادلات منطقه‌ای و جهانی است.

قدر مسلم گسترش روابط با روسیه و دیگر همسایگان، یک رابطه متقابل دو سر سود است.

 

دیدگاهتان را بنویسید