245388

مشاهده ناهنجاری‌های طلا، آهن، آرسنیک و نقره در منطقه وینسار

دنیای معدن- کارشناس زمین‌شناسی اقتصادی مرکز اهواز با بیان اینکه در منطقه وینسار بر اساس مطالعات انجام شده آثاری از زرنیخ و آنتیموان مشاهده شده، گفت: این کانی‌ها با طلا همراه بوده که نمونه آن در گذشته در منطقه ساریگونی و معدن داشکسن مشاهده شده است.

به گزارش دنیای معدن، اعضای کمیته مشترک توافقنامه سه جانبه بخش معدن متشکل از نمایندگان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صمت از روند اجرای عملیات پیمایش و داده‌نگاری بلوک تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی استان کردستان از منطقه وینسار از توابع قروه این استان بازدید کردند.

در این بازید دکتر مرتضی یوسفی، کارشناس زمین‌شناسی مرکز کردستان و مسئول تهیه نقشه زمین‌شناسی یک پنجاه‌هزارم گل‌تپه توضیحاتی درباره واحدهای سنگی این منطقه و روند کانی‌زایی طلا در نهشته‌های آذرآوری میوسن پسین پرداخت.

همچنین مهندس سیدمحمدامین طباطبایی، مسئول بخش ژئوشیمی پروژه طرح تحول استان کردستان درباره برگه یک‌پنجاه‌هزارم گل‌تپه واقع در منطقه وینسار از توابع شهرستان قروه استان کردستان توضیحاتی ارائه کرد.

مسئول پروژه ژئوشیمی در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان گفت: در این منطقه بر اساس داده‌های ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی ناهنجاری‌هایی از جمله طلا، آهن، باریوم، آرسنیک و نقره مشاهده شده است.

طباطبائی خاطرنشان کرد: این منطقه تحت عنوان برگه یک پنجاه‌هزارم گل‌تپه (کوهین ۳) یاد می‌شود که نقشه ژئوشیمی توسط دکتر آیدا محبی و زمین‌شناسی اقتصادی توسط مهندس علی فولادی تهیه شده است.

به نقل از  روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی‌ کشور، همچنین مهندس علی فولادی، کارشناس زمین‌شناسی اقتصادی مرکز اهواز نیز با بیان اینکه در این منطقه بر اساس مطالعات انجام شده آثاری از زرنیخ و آنتیموان مشاهده شده، تصریح کرد: این کانی‌ها با طلا همراه بوده که نمونه آن در گذشته در منطقه ساریگونی و معدن داشکسن مشاهده شده است. 

 فولادی گفت: نمونه‌های مورد نیاز برداشت شد و برای مطالعه به بخش ICP MAS ارسال شد و وجود حدود ۲ ppm عنصر طلا محرز شد و حدود ۱۰۰۰ppm نیز عنصر آنتیموان به دست آمد که در آینده مطالعه و نمونه‌برداری بیشتر و حفر ترانشه انجام خواهد شد و محدوده کوچکتر و وارد فاز اکتشافات‌عمومی خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید