236724

کاهش زمان تهیه اطلاعات اکتشافی معادن

مدیر کل طرح و برنامه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: فرآیند‌های تهیه اطلاعات پایه در این سازمان در گذشته ۲۴ تا ۳۶ ماه بود که با اجرایی شدن طرح تحول زمین شناسی، این زمان به یک سوم کاهش یافت.

به گزارش دنیای معدن، رضا جدیدی در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما در خصوص جزئیات این طرح که تدوین آن با شروع دولت سیزدهم آغاز شده است افزود: تولید اطلاعات پایه در این طرح، شامل نقشه‌های زمین شناسی در لایه نخست، نقشه‌های ژئوشیمی در لایه دوم و نقشه‌های زمین شناسی اقتصادی در لایه سوم است که نقشه‌های زمین شناسی اقتصادی برای نخستین بار به این وسعت در حال پیمایش هستند.

 

وی اضافه کرد: در این نقشه ها، لایه‌های فلزی و غیرفلزی، عناصر راهبردی و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی شناسایی می‌شود تا مردم و سرمایه گذاران با ذخایر معدنی، آشنا شوند.

جدیدی درباره زمان اجرایی شدن این طرح از آغاز تدوین تاکنون گفت: از مهر ماه سال گذشته برای این طرح استان خراسان جنوبی به عنوان منطقه هدف و از ابتدای امسال، استان کردستان به عنوان دومین مقصد برای اجرای طرح تحول زمین شناسی در وسعتی به مساحت ۱۵ هزار کیلومترمربع که ۵۳ درصد این استان را شامل می‌شود، انتخاب شدند و به موازات استان کردستان، در هفته دولت در استان آذربایجان غربی نیز عملیات ژئوفیزیک هوایی را برای تولید اطلاعات پایه آغاز کردیم.

 

وی در خصوص هدف از برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی گفت: هدف از این نوع برداشت که در استان کردستان در پهنه دیوان دره به اتمام رسیده اکتشاف ذخایر پنهان معدنی است و می‌توان گفت ما در حوزه ذخایر در سطح، به دانش مناسبی دست پیدا کرده ایم و باید برای شناسایی ذخایر جدید، یکپارچه و اقتصادی معدنی، به عمق نیز دست پیدا کنیم.

 

 

جدیدی افزود: در نتیجه برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی ۶۰ نقشه در سه لایه نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی تهیه شد.

 

مدیر کل طرح و برنامه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه مدل تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی، حاصل هم افزایی مولفه‌های دولتی بخش معدن یعنی سازمان زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی، سازمان ایمیدرو، معاونت معادن و فرآوری مواد سازمان صمت است، در خصوص هدف این توافق گفت: هدف این توافق بر این مبنا است که نتایج حاصل از این طرح در اختیار استان‌ها برای فعالیت بخش خصوصی و ذخایر بزرگی که دارای اهمیت و پیچیدگی است برای تکمیل چرخه اکتشاف، بهر برداری و فرآوری در اختیار بنگاه‌های توسعه‌ای قرار گیرند.

 

 

ارزش سنگ‌های قیمتی در مرحله فرآوری و تراش می‌تواند تا ۱۰۰۰ برابر افزایش یابد 

 

 جدیدی در خصوص وضعیت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، با بیان اینکه هم اکنون در موضوع اکتشاف سنگ‌های قیمتی اهتمام جدی شکل گرفته است، گفت: در استان خراسان جنوبی ۲۰ عنوان ردپا و اندیس‌هایی از کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی در مساحتی ۱۵ هزار کیلومترمربعی یافت شده و در استان کردستان نیز انتظار چنین یافته‌ای را داریم.

 

 

وی افزود: تقریبا در ۳۰ سال گذشته طبق گزارش‌های ثبت شده، ردپای اندیس‌ها و کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی مشاهده می‌شد، اما حال که دقت ما در مقایسه با گذشته نسبت به نقشه‌های یک صد هزارم ۲/۵ تا ۴ برابر شده است، هدف‌ها در حوزه‌های سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، معادن فلزی و غیرفلزی و مواد راهبردی دقیق‌تر خواهند شد و انتظار داریم بازه زمانی هر طرح تحول که ۱۰ تا ۱۲ ماه طول می‌کشید، بازده زمانی کوتاه‌تر شود.

 

جدیدی در خصوص ظرفیت‌های این نوع از سنگ‌ها گفت: سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جهت استخراج و فراوری می‌توانند در بنگاه‌های کوچک و تعاونی‌ها و مناطق کمتر برخوردار به عنوان پایلوت طرح‌های توسعه‌ای باشند و افراد مختلف بهره برداری، فراوری و تراش آن را با توجه به زمان کمتری که در مقایسه با بقیه مواد فلزی و غیر فلزی نیاز دارند، انجام دهند.

 

وی همچنین به وضعیت تراش و فرآوری این سنگ‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: تراش و فرآوری سنگ‌های قیمتی در دنیا روش‌های پیچیده‌ای دارند و هزینه بر هستند، همچنین ارزش افزوده کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی در مرحله فرآوری و تراش آن است که در بعضی مواقع ارزش افزوده این سنگ‌ها می‌تواند تا ۱۰۰۰ درصد افزایش یابد که در این حوزه کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد.

 

در فعالیت‌های زمین شناسی به کمک شرکت‌های دانش بنیان نیاز داریم

 

جدیدی در خصوص همکاری سازمان زمین شناسی با شرکت‌های دانش بنیان تیز گفت: با توجه به شعار سال سازمان زمین شناسی در گذشته کارگروه تعامل با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه مشارکت در فعالیت‌های زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی را تشکیل داده است. ما به وجود شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف اکتشاف، آزمایشگاه‌های زمین شناسی اکتشافی، ژئوفیزیک‌های هوایی، استفاده از متخصصان مستقر در شرکت‌های دانش بنیان در بحث تهیه نقشه‌های زمین شناسی و همچنین بهره گیری از روش‌های جدیدی که در این شرکت‌ها وجود دارد، نیاز داریم.

 

وی افزود: همچنین در اکتشافات ذخایر معدنی، سپس در حوزه تکمیل چرخه اکتشاف، روش‌های بهره برداری بهینه و فرآوری سنگ‌های قیمتی نیاز به همکاری با این شرکت‌ها داریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید