236804

کاهش زمان تهیه اطلاعات اکتشافی معادن هدف طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف مواد معدنی

دنیای معدن- مدیرکل طرح و برنامه سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به آغاز عملیات ژئوفیزیک هوایی همزمان هفته دولت در آذربایجان غربی، گفت: هدف طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف مواد معدنی، کاهش زمان تهیه اطلاعات اکتشافی معادن است.

به گزارش دنیای معدن از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، "رضا جدیدی" افزود: فرآیندهای تهیه اطلاعات پایه در این سازمان در گذشته ۲۴ تا ۳۶ ماهه بود که با اجرایی شدن طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف مواد معدنی، این زمان به یک سوم کاهش یافت.

وی درباره جزئیات این طرح که تدوین آن با شروع دولت سیزدهم آغاز شده، گفت: تولید اطلاعات پایه در این طرح شامل نقشه های زمین‎شناسی در لایه نخست، نقشه های ژئوشیمی در لایه دوم و نقشه های زمین شناسی اقتصادی در لایه سوم است که نقشه های زمین شناسی اقتصادی برای نخستین بار به این وسعت در حال پیمایش هستند.

جدیدی اضافه کرد: در این نقشه ها، لایه های فلزی و غیرفلزی، عناصر راهبردی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی شناسایی می شود تا مردم و سرمایه گذاران با ذخایر معدنی آشنا شوند.

وی درباره زمان اجرایی شدن این طرح از آغاز تدوین تاکنون، بیان داشت: از مهر ماه سال گذشته برای این طرح استان خراسان جنوبی به عنوان منطقه هدف و از ابتدای امسال، استان کردستان به عنوان دومین مقصد برای اجرای طرح تحول زمین شناسی در وسعتی به مساحت ۱۵ هزار کیلومترمربع که ۵۳ درصد این استان را شامل می شود، انتخاب شدند و به موازات استان کردستان، در هفته دولت در استان آذربایجان غربی نیز عملیات ژئوفیزیک هوایی را برای تولید اطلاعات پایه آغاز کردیم.

وی در خصوص هدف از برداشت های ژئوفیزیک هوایی گفت: هدف از این نوع برداشت که در استان کردستان در پهنه دیواندره به اتمام رسیده، اکتشاف ذخایر پنهان معدنی است و می توان گفت ما در حوزه ذخایر در سطح، به دانش مناسبی دست پیدا کرده ایم و باید برای شناسایی ذخایر جدید، یکپارچه و اقتصادی معدنی، به عمق نیز دست پیدا کنیم.

جدیدی افزود: در نتیجه برداشت های ژئوفیزیک هوایی ۶۰ نقشه در سه لایه نقشه های زمین شناسی، ژئوشیمی و زمین شناسی اقتصادی تهیه شد.

این مسوول با بیان اینکه مدل تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی، حاصل هم افزایی مولفه های دولتی بخش معدن یعنی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ایمیدرو، معاونت معادن و فرآوری مواد سازمان صمت است، در خصوص هدف این توافق گفت: هدف این توافق بر این مبنا است که نتایج حاصل از این طرح در اختیار استان ها برای فعالیت بخش خصوصی و ذخایر بزرگی که دارای اهمیت و پیچیدگی است برای تکمیل چرخه اکتشاف، بهره برداری و فرآوری در اختیار بنگاه های توسعه ای قرار گیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید