244245

افزایش ۲ درصدی ذخایر طلای عراق در یک روز

دنیای معدن- بانک مرکزی عراق در هفته گذشته ذخایر طلای خود را در یک روز حدود ۲ درصد افزایش داد و این اقدام را بخشی از یک برنامه تدریجی برای ذخیره‌سازی فلزات گرانبها دانست که بانک‌های مرکزی در هنگام بحران‌های اقتصادی به‌عنوان پناهگاهی سنتی به سراغش می‌روند.

به گزارش دنیای معدن مازن صباح (Mazin Sabah)، مدیرکل بخش سرمایه‌گذاری بانک مرکزی عراق، در مصاحبه‌ای اظهار کرد: عراق روز پنجشنبه ۲.۵ تُن شمش خرید تا ذخایر خود را به ۱۳۲.۷۳ تُن برساند.

به گفته صباح، استراتژی عراق، ذخیره طلای بیشتر در نیمه دوم سال است.

صباح افزود: برنامه فعلی ما این است که مقادیر کم طلا را در چند نوبت بخریم، نه اینکه مقدار زیادی طلا به صورت یکجا خریداری کنیم.

بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان به دلیل افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی، در حال افزایش ذخایر شمش خود هستند.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، در سال ۲۰۲۲ میلادی، پس از چهار سال وقفه، خرید طلا را به‌ عنوان بخشی از برنامه‌اش برای تنوع‌بخشیدن به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی خارجی خود، از سر گرفت.

بانک مرکزی عراق در ژوئن (خرداد، تیر) گذشته، با خرید ۳۴ تُن طلا، دارایی‌های خود را یک‌باره ۳۵ درصد افزایش داد. این کشور، شمش‌های خود را در بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی فرانسه ذخیره می‌کند.

مدیرکل بخش سرمایه‌گذاری بانک مرکزی عراق گفت: رویکرد بانک مرکزی عراق این است که هر زمان که قیمت این فلز گرانبها به سطحی رسید که با دستورالعمل‌های بخش سرمایه‌گذاری مطابقت داشت، به ذخایر طلای خود اضافه کند.

در اوایل ماه جاری، طلا در فاصله نزدیکی با رکورد قیمت خود قرار داشت؛ اما در این هفته، سومین کاهش متوالی خود را تجربه کرد زیرا نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری در اقتصاد آمریکا، احتمال ادامه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را افزایش داد.

سرمایه‌گذاری روی طلا در هنگام پایین‌بودن نرخ‌ سود، سودآورتر است.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی به ۲۲۸.۴ تُن کاهش یافت که در مقایسه با سه‌ماهه قبل از آن، ۴۰ درصد کمتر بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید