240242

اصفهان رتبه اول صادرات طلا در کشور را دارد

دنیای معدن: رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان اصفهان گفت: جایگاه صادراتی اصفهان با حدود ۸۵ درصد از کل صادرات رتبه اول کشور است، با این حال از ۱۸۰۰ کارگاه کددار رسمی در سال ۹۲، به ۸۰۰ کارگاه رسیده ایم.

به گزارش دنیای معدن، محسن طلایی مینایی رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان اصفهان، در نشست خبری با خبرنگاران هدف از تشکیل این انجمن را رفع مشکلات این صنف دانست و اظهار کرد: با مشکلاتی که در این صنعت به وجود آمد، صادرات طلا که از سال ۷۸ شروع شد و در سال ۹۱ به رقمی در حدود ۷۳۰ میلیون دلار در کشور و ۶۷۰ میلیون دلار در اصفهان رسیده بود، به نزدیک صفر تنزل پیدا کرد.

وی افزود: به همین دلیل تصمیم گرفتیم تشکلی به وجود آورده که به دنبال رفع این معضلات باشد و در همین راستا انجمن ملی طلا را در سال ۹۲ در تهران تشکیل دادیم؛ وقتی وارد اتحادیه شدیم متوجه شدیم اهداف انجمن توسط اتحادیه پیگیری نمی شود و به فکر تاسیس این انجمن افتادیم و سال ۹۵ توانستیم انجمن را با شعار رفع معضلات این صنف و تولید و صادرات بیشتر، تاسیس کنیم.

طلایی مینایی با اشاره به اهداف تشکیل این انجمن عنوان کرد: ما اهداف کلانی در سطح ملی داشتیم؛ تولید، صادرات، آوردن جوانان به انجمن و خارج کردن طلا را از حالت سنتی از اهداف اولیه انجمن بود و توانستیم کمیته طراحی را با ۱۷۰ عضو فعال که شامل دانشجویان و اساتید دانشگاه می شدند، تشکیل دهیم.

رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان اصفهان در تشریح کمیته های این انجمن افزود: یکی دیگر از کمیته های ما، کمیته سنگ های قیمتی بود که برای اولین بار در کشور تشکیل شد.

وی ادامه داد: کمیته دیگر، کمیته مالیاتی است که برای رفع معضلات قانون ارزش افزوده به وجود آمد و توانستیم قانونا به ادارات دولتی و مجلس راه پیدا کنیم و با رایزنی های مختلف موجب شد این قانون که باعث سقوط صادرات شده بود برداشته شود؛ همچنین کمیته آموزش و کمیته ماشین سازان هم تشکیل شد و حمایت هایی هم از تولیدکنندگان ماشین آلات صورت گرفت به حدی که توانستند به کشورهای منطقه و ایتالیا صادرات داشته باشند.

طلایی مینایی حمایت نمایشگاهی از اعضا را از دیگر اقدامات این انجمن عنوان کرد و گفت: برگزاری تورهای داخلی و خارجی برای سفرهای نمایشگاهی و دیدن محصولات دیگر شهرها و کشورها از اهم حمایت های ما بوده که در آن بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان را در تورهای داخلی و صادرکنندگان را به تورهای ایتالیا، هنگ کنگ و ترکیه بردیم؛ همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای طراحان و تولیدکنندگان به منظور آشنایی با تکنیک های روز دنیا نیز از برنامه های انجمن بوده است.

رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان اصفهان با اشاره به مشکلات و آثار سوء آن در این صنف بیان کرد: جایگاه صادراتی اصفهان با حدود ۸۵ درصد از کل صادرات رتبه اول کشور است، با این حال از ۱۸۰۰ کارگاه کددار رسمی در سال ۹۲، به ۸۰۰ کارگاه رسیده ایم؛ جایگاه اصفهان در تولید النگو در دنیا، بعد از ایتالیا و ترکیه بوده ولی امروز ریزش داشته است.

وی افزود: سال ۷۸ با آغاز صادرات، ترکیه نیز مشتری ما بود ولی در حال حاضر خیلی کشورهای دیگر به صورت قاچاق به ایران کالاهایشان را می فرستند.

طلایی مینایی انتقال میز کشوری طلا از تهران به اصفهان در سال ۹۶ را از جمله اقدامات مهم این انجمن دانست و اذعان کرد: این کار با مخالفت خیلی از بزرگان تهران مواجه شد ولی چون رتبه اصفهان در صادرات مقام اول کشور بود این کار انجام شد و در ادامه توانستیم معضلات مهم صنعت طلا را مطرح کنیم.

رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان اصفهان بیان کرد: سال ۹۶ به عنوان اولین میز کشوری طلا معضل ارزش افزوده را مطرح کردیم و با هماهنگی ادرات دولتی و وزارت صمت توانستیم به مجلس و دولت رفته و بگوییم که این کار باعث سقوط تولید و صادرات شده است؛ در پی همین اقدام، در سال ۱۴۰۰ این ارزش افزوده از اصل طلا حذف شد و به ارزش افزوده از اجرت تبدیل شد.

وی با اشاره به مشکل قانون ارزش افزوده تصریح کرد؛ در سال ۷۸ آیین نامه بانک مرکزی به این صورت بود که شمش طلا می آوردیم و کار ساخته صادر می کردیم، ولی سال ۸۶ دستورالعملی برخلاف قانون جاری آمد که شمش معوض شامل گمرکی و مالیات می شود و ما هم ناچاراً اجرا کردیم و تمام صادرکنندگان و واردکنندگان، دیگر شمش معوض وارد نکردند و سال ۹۱ با تصویب بخشنامه سازمان توسعه تجارت مبنی بر عطف به ماسبق شدن قانون فوق، صادرات به صفر رسید.

طلایی مینایی افزود: یکی از کارهای انجمن این بود که این مشکل حل شود و قرار بر این شد که این قانون جزو مقررات مخل اعلام شود ولی هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه قانون ۲۹ ماده ای مبارزه با قاچاق کالا و ارز موجب ریزش مجدد صادرات طلا می شود، یادآور شد: امروز متاسفانه دستورالعمل اجرایی آن صادر شده و به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب، در آینده شاهد بروز مشکلات زیادی خواهیم بود.

وی یکی دیگر از اهداف انجمن را تاسیس شهرک طلا عنوان کرد و گفت: از حدود ۱۵ سال پیش در این زمینه اقدام شده و سال ۹۱ مصوب شد که این شهرک حتما در اصفهان ساخته شود، ولی امروز با گذشت حدود ۱۰ سال هنوز این شهرک احداث نشده و شخص استاندار و رییس شرکت شهرک ها تمام تلاششان را برای احداث این شهرک به کار گرفته اند و زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در نظر گرفته شده ولی به نظر ما کافی نیست؛ احداث این شهرک هم باعث اشتغال آفرینی و هم باعث ارزآوری می شود و ارزش افزوده زیادی در طلا به وجود می آورد.

طلایی مینایی با تاکید بر لزوم تاسیس بانک طلا اظهار داشت: در این بانک ریال یا دلار مبادله نشده و صرفا طلا رد و بدل می شود؛ این کار در دولت گذته مورد توافق وزیر اقتصاد قرار گرفت ولی هنوز اقدامی نشده است.

رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان اصفهان با ابراز گلایه نسبت به ابطال کدهای استاندارد صادرکنندگان گفت: با وجود اینکه برای گرفتن این کدها تلاش های زیادی توسط صادرکنندگان شده بود، به علت اینکه صادرات به صفر رسید، کدهای استاندارد صادرکنندگان باطل شد و دوباره باید از ابتدا این کار را پیگیری کنند.

وی از وجود حدود ۳۷ تولیدکننده ماشین آلات تولید طلا در سطح استان اصفهان خبر داد و افزود: انجمن حمایت های زیادی برای تولیدکنندگان ماشین آلات درنظر گرفته است و در حال حاضر این ماشین آلات به کشورهای مختلف صادر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید