238830

حلقه گمشده توسعه صنایع معدنی چیست؟

دنیای معدن: نقش سازمان نظام مهندسی معدن در حوزه آسیب شناسی های مربوط به معدن کاری بسیار حائز اهمیت است و قطعاً افتتاح این سازمان در دانشگاه اصفهان می تواند حرکت مفیدی در راستای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت محسوب شود.

به گزارش دنیای معدن، یکشنبه _پانزدهم آبان ماه ۱۴۰۱_ جمعی از متخصصان و پژوهشگران گروه زمین شناسی به همراه برخی از مسئولان و مدیران سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان جهت افتتاح دفتر نمایندگی این سازمان در دانشگاه اصفهان حضور پیدا کردند که این مسئله به اعتقاد بسیاری از متخصصان از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای بررسی اهمیت سازمان نظام مهندسی و نقش آن در ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت با علی خان نصراصفهانی، دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

چرا وجود ارتباط بین دانشگاه و صنعت حائز اهمیت است؟

یکی از مسائلی که امروزه مطرح شده است نیاز دانشگاه و صنعت به یکدیگر است؛ درواقع جامعه معدنی به اطلاعات علمی، فعالیت های فنی، نظارت و مطالعات فنی نیازمند است از طرف دیگر اعضای هیئت علمی نیز به مواد اولیه ای برای فعالیت های کاربردی نیاز دارند به همین دلیل وجود ارتباط بین دانشگاه و صنعت لازم است.

چرا در ایران ارتباط نزدیکی بین دانشگاه و صنعت مشاهده نمی شود؟

به طور کلی نبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت صحیح نیست، اما متأسفانه در ایران دانشگاه و جامعه فنی، صنعتی و معدنی استانداردهای لازم را برای ایجاد چنین ارتباطی به خوبی رعایت نکرده اند.

در حال حاضر بیشتر فعالیت هایی که توسط اعضای هیئت علمی در گروه های زمین شناسی و معدنی انجام می شود، معمولاً صرف نگارش مقاله، ارتقای سالیانه و تدریس می شود بنابراین هنگامی که این روند همیشه یکنواخت باشد، داده ها و ارتباطاتی که زمین شناسان ایجاد می کنند خیلی جزو نیازهای جامعه محسوب نمی شود.

نقش جامعه معدنی در ایجاد ارتباط با دانشگاه چیست؟

اگر دانشگاه و فعالیت مراکز علمی را کنار بگذاریم جامعه معدنی نیز به سمت وسویی حرکت می کند که تنها به صورت آزمون و خطا وارد این حوزه می شود؛ درواقع جامعه معدنی تنها برای سرمایه گذاری بسیار سودآور و امن این فعالیت وارد حوزه معدن کاری می شوند، اما متأسفانه هنگامی که فعالیت معدن کاران به صورت آزمون و خطا پیش برود قطعاً باعث خسارت های بسیاری می شود که تمام این خسارت ها با ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت رفع خواهد شد.

آیا قانونی برای هدایت معدن کاران به تبعیت بیشتر از جامعه علمی وجود دارد؟

بله؛ در قانون حدود ۱۰ درصد از حقوق دولتی سالیانه برای تشویق معدن کاران به انجام فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی مورد نیاز اختصاص یافته است، اما متأسفانه این قانون هنوز اجرایی نشده و مورد توجه قرار نگرفته است. در حال حاضر از این پتانسیل استفاده نمی شود و هنگامی که طرفین به انجام کار مفید اهمیت ندهند قطعاً روند کار توسعه نخواهد یافت.

نتیجه بی توجهی به تحقیقات و فعالیت های مطالعاتی در معدن کاری چیست؟

در حال حاضر ما شاهد ورود معدن کاران به محدوده های معدنی هستیم که با فرض وجود احتمالی ماده معدنی مفید در یک منطقه، وارد این حوزه شده اند؛ این افراد معمولاً تجهیزات بسیاری را وارد این مناطق می کنند و سرمایه گذاری بسیاری روی پروژه معدنی انجام می شود. در این هنگام کل سطح زمین و ترکیب آن تغییر خواهد یافت و در نهایت نیز به دلیل نبود یا کمبود ماده معدنی، نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با ماده، ذخیره نامتعادل و بسیاری از دلایل دیگر فعالیت معدن کاری غیراقتصادی شده و در نهایت عملیات متوقف می شود.

بنابراین در این شرایط خسارت بسیاری به سرمایه گذاران وارد خواهد شد. در صورتی که اگر از ابتدا گروه های تخصصی معدن کاری و فرهیختگانی که در دانشگاه فعالیت می کنند اقدام به انجام فعالیت های مطالعاتی کرده و هزینه ها از طریق سرمایه گذاران مختلف تأمین شود قطعاً مطالعات نیز با درستی پیش خواهد رفت و در نتیجه شاهد آسیب به محیط زیست یا از بین رفتن سرمایه نخواهیم بود.

نقش سازمان نظام مهندسی در ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت چیست؟

در این راستا سازمان نظام مهندسی معدن به دلیل اینکه مباحث نظارتی بر عهده دارد، می تواند واسطه ای بین معدن کاران، صنایع معدنی و محیط های دانشگاهی محسوب شود. سازمان نظام مهندسی می تواند این ارتباط را مدیریت کرده، وظایف را توزیع کند و از طرف دیگر به دلیل وجود نظارت در صنایع و معادن، بسیاری از مواقع می توان با مطالعه، بررسی و گزارش آسیب شناسی های لازم را انجام داد.

اهمیت آسیب شناسی در حوزه معدن چیست؟

به طور کلی آسیب شناسی می تواند در زمینه های مختلفی از جمله اکتشاف ماده معدنی، مطالعات زمین شناسی و زیست محیطی و در زمینه های مختلف فرآوری ماده معدنی به بهترین شکل با شرایط مناسب و به کمک جدیدترین علم تأثیرگذار باشد. در این راستا نقش سازمان نظام مهندسی معدن نیز بسیار مورد توجه قرار می گیرد و قطعاً افتتاح این سازمان در دانشگاه اصفهان می تواند حرکت مفیدی در راستای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت محسوب شود.

البته با این وجود نقش سازمان صمت یا صنایع و معادن نیز به عنوان نمایند دولت و گروهی که از سمت این سازمان نظارت کاملی بر کل عملیات اجرایی و فعالیت های معدن کاران و صنایع مختلف دارند، بسیار مهم است زیرا علاوه بر اینکه این سازمان می تواند به عنوان یک اهرم بازدارنده عمل کند از طرف دیگر می تواند از معادن و صنایع حمایت کند تا به فرآیندهای علمی و مطالعات فنی اهمیت دهند.

در این راستا نیروهای هیئت علمی و فرهیختگان نیز علم خود را به صورت غیرکاربردی استفاده نمی کنند و قطعاً دانش آن ها عملیاتی می شود و پژوهش دانشگاه ها به سمت مطالعات کاربردی در زمینه های مختلفی از جمله اکتشاف معادن و حل معضلات این حوزه مانند مشکلات ناشی از باطله برداری و ارائه طرح های مختلفی در حفظ محیط زیست هدایت می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید