239059

فلزات گرانبها همچنان در مسیر سخت

دنیای معدن: به گفته یکی از شرکت های فلزات گرانبها، طلا و نقره در ماه نوامبر افزایش قابل توجهی داشته اند، اما فلزات گرانبها همچنان در سال ۲۰۲۳ با مسیر سختی مواجه هستند، زیرا انتظار می رود سیاست پولی ایالات متحده به شدت فشرده بماند.

به گزارش دنیای معدن، داده های پایین تر از حد انتظار قیمت مصرف کننده هفته گذشته، صعود قیمت طلا را افزایش داد، زیرا دلار آمریکا به زیر حمایت فنی کلیدی سقوط کرد.

پس از آنکه شاخص قیمت تولیدکننده که معیار اصلی تورم در سطح عمده فروشی است، در ماه اکتبر هشت درصد در مقایسه با افزایش ۸.۴ درصدی در سپتامبر افزایش یافت، طلا افزایش بیشتری داشت. این تثبیت بیشتر فدرال رزرو برای افزایش ۵۰ واحدی دیگر نرخ بهره در ماه آینده، در مقابل ۷۵ واحدی پیش بینی شده قبلی، کافی بود تا طلا و نقره را به سطوح مقاومتی قوی برساند.

فدرال رزرو از ماه مارس، به امید کاهش تورم، نرخ های بهره را به شدت افزایش داده و یک باد مخالف قوی برای قیمت طلا ایجاد کرده است. قدرتمندترین بانک مرکزی جهان نرخ استقراض معیار خود را ۶ برابر افزایش داده و در مجموع به ۳.۷۵ درصد افزایش داده که شامل چهار افزایش متوالی ۷۵ واحد پایه نرخ بهره است.

به دنبال داده های تورم این هفته، بازار همچنان به قیمت گذاری ادامه می دهد، این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو تنها در اواسط دسامبر نرخ ها را ۵۰ واحد افزایش دهد. فدرال رزرو تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ سرعت افزایش نرخ بهره را حتی بیشتر به ۲۵ واحد افزایش خواهد داد. لائل برینارد، نایب رئیس فدرال رزرو نیز با این دیدگاه موافق است و گفت: اگر داده های اقتصادی نشان دهند که تورم در حال کاهش است، بانک مرکزی می تواند میزان افزایش نرخ بهره را در آینده کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، از فوریه ۲۰۲۱، جریان خروجی نقره فیزیکی از Comex قابل توجه بوده است، در حالی که تنها در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، بانک های مرکزی در سراسر جهان بیش از هر سه ماهه دیگری از سال ۱۹۶۷ طلا خریداری کرده اند. اگر این روند با همان سرعت ادامه یابد، Comex تا اواخر مارس ۲۰۲۳ از نقره فیزیکی موجود تخلیه خواهد شد. تنها پنج ماه دیگر با ماه های تقاضای قوی در آینده فاصله دارد و خرید بانک مرکزی در سه ماهه سوم بسیار بیشتر از رکورد سه ماهه قبلی در داده های مربوط به سال ۲۰۰۰ بود که قیمت طلا در سال ۲۰۱۱ حرکت شش برابری را آغاز کند.

به گفته یکی از شرکت های فلزات گرانبها، طلا و نقره در ماه نوامبر افزایش قابل توجهی داشته اند، اما فلزات گرانبها همچنان در سال ۲۰۲۳ با مسیر سختی مواجه هستند، زیرا انتظار می رود سیاست پولی ایالات متحده به شدت فشرده بماند. تحلیلگران شرکت تحقیقاتی متالز فوکوس بریتانیا در پیش بینی قیمت خود در سال ۲۰۲۳ اعلام کردند که انتظار دارند میانگین قیمت طلا در سال آینده ۱۰ درصد کاهش یابد و در سه ماهه چهارم به پایین ترین حد در چهار سال گذشته یعنی حدود ۱۵۰۰ دلار در هر اونس برسد.

تحلیلگران با پیش بینی کاهش ۱۷ درصدی قیمت متوسط نقره در سال ۲۰۲۳، چشم انداز ضعیف تری نسبت به نقره دارند. تحلیلگران اظهار کردند: انتظار می رود با وجود عوامل بنیادی قوی، نقره با نشت بیش از حد طلا آسیب ببیند. تحلیلگران گفتند که سیاست پولی فدرال رزرو و تأثیر آن بر دلار و بازده اوراق قرضه همچنان بزرگ ترین باد مخالف برای طلا و نقره در سال جدید خواهد بود.

تحلیلگران در این گزارش اعلام کردند: بدون شک اقتصاد ضعیف خواهد شد. طلا و نقره احتمالاً کاهش خواهند یافت، زیرا علاوه بر بازده اسمی بالاتر، در نهایت تورم پایین تر باید تورم واقعی را افزایش دهد.

اگرچه انتظار می رود قیمت های طلا و نقره تا سال ۲۰۲۳ با مشکل مواجه شوند، اما متالز فوکوس گفت که هنوز هم فلزات گرانبها نقش اساسی دارند. تحلیلگران گفتند که انتظار دارند طلا و نقره از بازار های سهام و اوراق قرضه بهتر عمل کنند. حتی در پایین ترین نقطه طلا در سال جاری، با کاهش قیمت ها به پایین ترین سطح دو سال اخیر در ۱۶۱۸ دلار، این فلز گرانبها به طور قابل توجهی بهتر عمل کرده و امسال بیش از ۱۷ درصد کاهش داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید