237392

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

اوضاع فلزات رنگی در بازار سرمایه

دنیای معدن- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست‌های مالی انقباضی در جهان در حال پیش روی است و این امر باعث شده از میزان داغ بودن بازارها کاسته شود و این باعث ریزش قیمت جهانی کامودیتی‌ها شده است.

به گزارش دنیای معدن، پیمان شوریابی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: سیاست‌های مالی انقباضی در جهان در حال پیش روی است و این امر باعث شده از میزان داغ بودن بازارها کاسته شود و این باعث ریزش قیمت جهانی کامودیتی‌ها شده است.

وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی مس در هفته گذشته بیان کرد: این کاهش قیمت به عنوان نشانگر قیمت پیشرو ترجمه می‌شود و نشان می‌دهد احتمالا تا پایان امسال و دو فصل آینده در اقتصاد جهان با رکود مواجهیم و این رکود منجر می‌شود قیمت بعضی کالاهای دیگر مانند سنگ آهن و فولاد ریزش بیشتری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش 50 درصدی قیمت سنگ آهن گفت: در خصوص آلومینیوم هم فشار فروش زیادی وجود داشت و پیش بینی می‌شود قیمت آن افت کند. فلز روی اما نکته‌ای دارد و این است که تولید آن تغییری ندارد و اقتصاد جهانی بر آن تاثیر می‌گذارد.

شوریابی با اشاره به اینکه فولاد هم افت قیمت جهانی داشته و احتمالا کاهش بیشتری هم داشته باشد گفت:چین، تولید فولاد خود را کاهش داده است و از طرفی قیمت انرژی بالاست در نتیجه ریزش کمتری را متصوریم و ممکن است ریزش قیمت فولاد مانند سنگ آهن نباشد.

سهم‌های کامودیتی محور بازار سرمایه

وی بیان کرد: در گروه محصولات شیمیایی، نفت 300دلاری تا چند ماه قبل پیش بینی می‌شد که 140 دلار به 85 دلار رسیده پس محصولات شیماییی وابسته به نفت ریزش را تجربه کردند و در نتیجه قیمت سهم‌ها در حال اصلاح است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پتروشیمی‌های گازی هم قیمت جهانی خوبی ندارد گفت: در بخش اوره اوضاع متفاوت است چرا که جهان با مشکل تامین مواد غذایی مواجه است و قیمت‌ها هم قیمت های بالایی است.

شوریابی گفت: مس، ریزش قیمت جهانی داشته و به همان نسبت درآمد شرکت‌های صادراتی کم شده و قیمت سهم‌ها اصلاح خورده است و در خصوص روی هم همینطور، پیشتر اصلاح سنگینی اتفاق افتاده است. در مورد آلومینیوم بعضا نسبت به قیمت‌های جهانی واگرایی داریم.

وی با اشاره به اینکه صادرات زغال سنگ به تازگی آزاد شده است بیان کرد: این فرصت خوبی است چرا که دنیا با بحران انرژی مواجه است و در ایران ظرفیت زیادی وجود دارد و کشور های اروپایی هم خرید زغال سنگ از روسیه را تحریم کرده‌اند برای ما فرصت خوبی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به بحث بودجه نزدیک می‌شویم و از مهر ماه و آبان اوج صحبت‌های بودجه‌ای پیش می‌آید و این باعث می‌شود ابهام در بازار بیشتر شود و این افزایش ابهام باعث عقب نشینی خریدار می‌شود.ایراسین

 

دیدگاهتان را بنویسید