221626

پیش بینی هفتگی تحلیلگران

تورم و بحران بدهی به کمک طلا می‌آیند

دنیای معدن -بهبود قیمت طلا از پایینترین رکورد دو ماه اخیر، اندکی خوش بینی در میان تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران خُرد ایجاد کرد و اکثریت هر دو گروه در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز قیمتهای بالاتر در هفته جاری را پیش بینی کردند.

به گزارش دنیای معدن، اگرچه خوش بینی رو به رشدی در بازار برای آینده نزدیک وجود دارد اما بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که طلا همچنان با موانعی نظیر افزایش نرخهای بهره، روند صعودی دلار آمریکا و بی علاقگی کلی در میان سرمایه گذاران عمومی روبروست.

کریستوفر وکیو، استراتژیست ارشد بازار در دیلی فارکس گفت: ادامه مسائل اعتباری مربوط به شرکت اورگرند چین و مسائل سقف بدهی در آمریکا می تواند از قیمت طلا در کوتاه مدت پشتیبانی کند. موسسه فیچ روز جمعه اعلام کرد اگر نمایندگان فدرال به موقع به مسئله سقف بدهی دولت آمریکا رسیدگی نکنند، رتبه اعتبار مالی دولتی AAA آمریکا ممکن است از این وضعیت متاثر شود. با وجود ابهامات رو به رشد، وکیو انتظار دارد این مسائل نهایتا حل شوند. وی گفت: انتظار دارم طلا با شکل گیری این بحرانها صعود کند اما ما قبلا هم این وضعیت را تجربه کردیم و زمانی که این مسائل حل شوند، قیمتها ممکن است ریزش پیدا کنند.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر معادل ۵۰ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرد. . همزمان چهار نفر معادل ۲۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و سه نفر معادل ۲۱ درصد نظر خنثی داشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، ۸۸۹ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۴۳۰ نفر معادل ۴۸ درصد به افزایش قیمت طلا و ۳۴۰ نفر معادل ۳۸ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۱۹ نفر معادل ۱۳ درصد نظری نداشتند.

نظرات نسبت به هفته پیش که اکثر تحلیلگران به میزان قابل توجهی خوش بین بوده اند، تغییر فاحشی پیدا کرده است. در این بین، خوش بینی در میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای از پایینترین رکورد هفت ماهه بهبود پیدا کرده است. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا با یک دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۷۵۸ دلار و ۴۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد افزایش نشان داد. با این حال طلا در سپتامبر ۳.۴ درصد کاهش قیمت داشت.

مارک چندلر، مدیرعامل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: قیمت طلا در آینده نزدیک فضا برای صعود تا سطح ۱۷۸۷ دلار دارد. با این حال فضا در بازار همچنان ضعیف است.

در حالی که بعضی از تحلیلگران خوش بینی مشروطی به طلا دارند اما سایرین پتانسیل بیشتری را به خصوص با در نظر گرفتن ادامه روند رشد قیمتهای انرژی در اروپا و از کنترل خارج شدن روند صعودی آنها می بینند. طبق برخی گزارشها، قیمت گاز طبیعی اروپا امسال ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالای ساکسو بانک اظهار کرد: طلا به تدریج رابطه اش را با قدرت دلار و بازده اوراق قرضه را قطع می‌کند زیرا قضیه تورم به هیچ وجه گذرا نیست.

آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی هم به طلا خوش بین بود و به کیتکونیوز گفت: سرمایه گذاران با رشد تورم کم کم پی می برند که برنامه بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره که ابتدا با کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه آغاز می شود، کافی نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید