220959

مدیر انرژی و سیالات مجتمع فولاد سبا اصفهان در گفت و گو با دنیای معدن مطرح کرد:

گاز گران، مانع ساخت نیروگاه های برق خصوصی

دنیای معدن / محبوبه ناطق - از خرداد ماه سال جاری تاکنون کمبود برق برای بسیاری از واحدهای فولادی مشکلات عدیده ایجاد کرده و تولید در این واحدها را حداقل 10درصد کاهش داده است با این حال نحوه مدیریت واحدهای فولادی در مواجهه با این مشکل یکسان نیست.

مدیر انرژی و سیالات مجتمع فولاد سبا اصفهان در گفت‌وگو با دنیای معدن در خصوص راهکارهای اتخاذ شده شرکت متبوعش در زمان قطع برق گفت: مجتمع فولاد سبا زیرمجموعه‌ فولاد مبارکه است و میزان انرژی الکتریکی مصرفی آن برای تولید مستمر حدود 300 مگاوات بر ساعت برآورد می‌شود.


داریوش دریابار افزود: ما از اردیبهشت‌ماه با توجه به پیش‌بینی‌ قبلی در تأمین برق و احتمال خاموشی‌های مکرر، جلساتی را برگزار و تصمیماتی برای عبور از بحران پیش رو اتخاذ شد ازجمله، تعمیرات و اورهال سالانه را قرار شد در این ایام بگذاریم و تولید را متوقف کنیم. همچنین برنامه‌های توسعه‌ای قبلی که مدتها بود فرصتی برای اجرای آن نداشتیم را از سر گرفتیم.


وی تصریح کرد: از ابتدای خرداد ماه تعمیرات و توسعه را شروع کردیم و با این کار حدود 80 درصد از مصرف برق را کاهش دادیم؛ نیمه دوم تیرماه برنامه توسعه به اتمام رسید و در نیمه اول مردادماه تعمیرات سالیانه احیا تمام شد اما از نیمه اول مردادماه به برق 200 مگاوات نیاز داشتیم که ناچار منجر به محدودیت در روند تولید شد به نحوی که بعضاً 50 تا 100 درصد تولید ما را تحت‌الشعاع قرار ‌داد.


وی با بیان اینکه صنعت فولاد مانند سایر صنایع درگیر مشکلات کمبود برق مصرفی است افزود: کمبود برق منجر به عدم تولید شده و بازار را دچار کمبود محصولات فولادی و تشتت در قیمت آن می‌کند.
دریابار با اشاره به شعار سال 1400 که تولید، پشتیبانی‌ها و مانع¬زدایی-ها است تأکید کرد: با توجه به شعار سال باید دولت از صنایع پشتیبان حمایت و موانع مسیرشان را رفع کند.


وی با اشاره به پیشنهاد‌های مطرح‌شده از سوی مدیریت عالی شرکت فولاد مبارکه و وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تقاضای فولادی‌ها از دولت سیزدهم حمایت از طریق تسهیلات ارزان و تسهیل در ارائه مجوز احداث نیروگاه‌های برق است. در این میان راه‌های عملی زیادی است که به دولت در تولید و تامین برق در نقاط مختلف کشور کمک می‌کند.


وی ادامه داد: ازجمله دولت می‌تواند با تسهیل در روند اعطای مجوز به صنایع مختلف برای ایجاد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با ظرفیت 500 مگاوات و 1000 مگاوات، به وزارت نیرو در خصوص تأمین برق مورد نیاز صنایع زنجیره فولاد کمک می‌شود.


مدیر انرژی و سیالات مجتمع فولاد سبا اصفهان تصریح کرد: غیر از ایجاد تسهیلات برای اخذ مجوز، تقاضای ما از دولت سیزدهم ایجاد سهولت در تأمین گاز به‌عنوان سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و محاسبه قیمت گاز به صورت سوخت نیروگاهی است در حالی که این سوخت برای نیروگاه‌های بخش خصوصی به صورت معمولی محاسبه شده و این انرژی برای صنایع بسیار گران تمام می‌شود.


او ادامه داد: این امر بزرگترین مانع در ساخت نیروگاه‌های برق است به‌این‌ترتیب تولید برق برای صنایع به‌صرفه اقتصادی نیست. ما انتظار داریم در این زمینه دولت تسهیلاتی ایجاد کند تا قیمت گاز مصرفی با همان قیمت سوخت نیروگاهی محاسبه شود در این صورت در ظرف مدت کوتاهی دهها نیروگاه 10کوچک و پراکنده وارد مدار می‌شوند.


دریابار افزود: ایجاد نیروگاه‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی و همچنین پنل‌های خورشیدی در منازل می‌تواند بار بسیار زیادی را از دوش شبکه برق‌رسانی کشور بردارد. از طرفی تعدادی نیروگاه با 80 درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که به دلایلی به اتمام نرسیده و یم توان با رفع مشکلات این نیروگاه‌ها به برق تولیدی کشور افزود.


وی به نکته دیگری اشاره کرد و افزود: تا کنون روند به اینگونه بود که کمبود برق منحصر به فصل تابستان بود اما از سال گذشته با کمبود برق در فصل زمستان نیز مواجه بودیم که تاکنون سابقه نداشته است. دلیل این امر نیز بالا رفتن مصرف گاز خانگی بود که به همین دلیل گاز کمتری به نیروگاه‌های برق خصوصاً نیروگاه‌هایی که نزدیک شهرهای بزرگ هستند و توانایی استفاده از سوخت مازوت را به دلیل آلودگی ندارند داده می‌شد که آنها را دچار مشکلات تامین سوخت می‌کرد تا گاز خانگی تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید