221601

سقوط قیمت سنگ آهن در چین

دنیای معدن - رکود صنایع معدنی: سقوط قیمت سنگ آهن موج بزرگی را در این صنعت ایجاد نموده و کاهش تقاضای چین بازار را شگفت زده کرده است

به گزارش دنیای معدن، نشریه The Daily Mail Australia- Perth: در چند مایلی پاسگاه دورافتاده صحرایی ویلونا در منطقه مید وست، استرالیای غربی، یک معدن روباز خفته است.

پس از سقوط قیمت سنگ آهن ، فعالیت ها در سایت معدنی "C4" توسط صاحب آن گروه GWR به مدت 30 روز متوقف شد و موجی از بهت و غافلگیری در صنعت معدن جهانی ایجاد کرد.

هرچند همیشه قیمت این ماده حیاتی برای صنعت  فولادسازی بسیار پرنوسان بوده، اما سرعت و مقیاس رکود اخیر در بازار سنگ آهن، ناشی از کاهش تقاضای فولاد در چین ، بازار را شگفت زده کرده است.

با نصف شدن قیمت سنگ آهن در عرض تنها شش هفته، شرکت GWR در نهایت به این نتیجه رسید که این همه تلاش طاقت فرسا، دیگر ارزش این را ندارد تا این کالای حیاتی را با سختی از دل زمین بیرون بکشد، مگر اینکه قیمت ها مجدداً به مقادیر قبل بازگردند.  

شرکت GWR فقط یک بازیگر کوچک در این بازار است، اما تصمیم آن برای کاهش فعالیت های معدنکاری نشان می دهد که چگونه رونق بازار سنگ آهن، که روزی سودهای بی سابقه ای را نصیب شرکت های معدنی و سهامداران آنها نمود، در حال حاضر رو به افول می باشد.

اعلامیه هفته گذشته ماینو Minnow به بازار سهام استرالیا مطمئناً سرمایه گذاران سهام معدنی بلو چیپ را به وحشت انداخت، زیرا آنها که قیمت آهن را در ماه می در بالاترین حد خود دیدند، به یکباره با سقوط قیمت ها مواجه شدند. قیمت ها در حال حاضر در حول 120 دلار در هر تن در حال نوسان می باشد.

سهام بلو چیپ blue-chip، بر پایه تعریف بازار بورس نیویورک به انواعی از سهام ابر شرکت‌ها گفته می‌شود، که از نظر کیفیت، اطمینان، قابلیت و توانایی سودآوری، شهرتی ملی را دارا باشند.

در طی این مدت حداقل میلیاردها دلار از ارزش سهام غول های معدنکاری از جمله شرکت های ریوتینتو و BHP کاسته شده است، سهام هر دو آنها در حال حاضر در بورس لندن و سیدنی عرضه می شود.

خطری برای تعلیق یا توقف تولید Rio یا BHP وجود ندارد زیرا هزینه های تولید کمتر آنها به این معناست که آنها می توانند حتی در زمانی که قیمت سنگ آهن در پایین ترین سطح خود قرار دارد، درآمد خود را داشته باشند.

اما سقوط ارزش کالاهای گاو شیرده (Cash Cow) به وضوح آسیب بزرگی در خط تولید آنها ایجاد می کند.

به طوری کلی کالاهای گاو شیرده به محصولات قوی در بازار ضعیف اطلاق می شوند.

این در حالی است که ارزش سهام ریو تینتو از ابتدای ماه اوت تقریباً به یک چهارم کاهش یافته است ، در حالی که سهام BHP در این ماه بیش از 18 درصد افت داشته است.

به سختی می توان باور کرد که تنها چند هفته از روزهای درخشان BHP که بزرگترین سود نیمه نخست خود در تقریباً یک دهه گذشته را تجربه کرد و همچنین دو ماه از رکورد درآمد 9 میلیارد پوندی ریو، می گذرد.

هیچ جا بیشتر از استرالیا غربی، بزرگترین صادرکننده کالای اولیه (کامودیتی) در جهان، که در اوایل ماه جاری در خصوص بودجه مازاد به یک رکورد چشمگیر دست یافت، از ثمرات این رونق بهره مند نشده است.

برای درک علت کاهش قیمت سنگ آهن ، باید بدانید که چرا در وهله اول قیمت این کالای حیاتی افزایش یافت. این افزایش ناشی از تقاضای سیری ناپذیر چین بود که حدود سه چهارم از کل واردات جهانی سنگ آهن را تحت تأثیر قرار داد.

چین که مصمم بود پس از دوران همه گیری کووید -19 اقتصاد خود را مجدداً بازسازی نماید، برای ساختن جاده ها، راه آهن و دکل های شبکه اینترنت 5G تا حد امکان سنگ آهن را از سرتاسر جهان وارد می کرد.

این تقاضا با کاهش عرضه از برزیل همراه شد، جایی که ترکیبی از بحران شیوع کرونا و یک سلسله از اتفاقات باعث تعطیلی برخی از بزرگترین معادن آن کشور شد.

اخیراً تخصیص مشوق های دولتی برای توسعه زیرساخت های صنعتی چین کند شده و متعاقب آن تقاضا برای فولاد و سنگ آهن مورد نیاز برای پروژه های مرتبط با آن نیز به شدت کاهش یافته است.

اما برخی از تحلیلگران معتقدند بزرگترین دلیل قفل شدن اخیر بازار سنگ آهن، اظهار تعهد ظاهری شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای کاهش انتشار کربن است. این در حالی است که چین هیچگاه به عنوان یک کشور متعهد به قوانین زیست محیطی شناخته نمی شود.

اما اینبار حداقل به صورت علنی متعهد شده است که تا سال 2060، یک دهه دیرتر از بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته جهانی، به انتشار "کربن صفر" در صنایع خود دست یابد.

برای دستیابی به این هدف، پکن محدودیت های سختی را بر صنایع تولید فولاد، که حدود 15 درصد از انتشار کربن این کشور را شامل می شوند، اعمال کرده است.

همچنین مقرر شده است که تولید فولاد امسال چین نباید از سطح تولید سال 2020 فراتر رود. این در حالی است که وقتی دولت کمونیستی چیزی را می خواهد، عموماً باید به آن دست یابد.  

پس از افزایش تولید فولاد در نیمه نخست امسال، میزان تولید از ماه ژوئیه به شدت کاهش یافته است.

یک عامل مهم دیگر نیز وجود دارد و آن المپیک زمستانی پکن است.

معمولاً در فصل زمستان، مقامات چینی محدودیت هایی را برای فولادسازان در راستای کاهش آلودگی هوا وضع می کنند، از طرف دیگر زغال سنگ بیشتری برای گرم کردن خانه ها، استفاده در مشاغل و کارخانه ها سوزانده می شود.

اما با شروع بازی های المپیک زمستانی که در 4 فوریه (۱۵ بهمن) آغاز می شود، رئیس جمهور شی نگران وقوع تصویری از این بازی هاست که در آن بازیکنان برتر جهان در دامنه تپه های پوشیده از برف در دود غلیظ محو شوند، و به طور جدی درصدد کاهش آلودگی در هنگام برگزاری این بازی ها می باشد.

این بدان معناست که اعمال محدودیت های تولید فولاد از جانب پکن احتمالاً شدیدتر خواهد شد و مدت زمان بیشتری نیز ادامه خواهد داشت. برخی از تحلیلگران معتقدند که این امر می تواند تا سال آینده تقاضای سنگ آهن را تحت تاثیر قرار دهد.

اما قبل از اینکه سرمایه گذاران در این بازار بیش از حد سرخورده شوند، به موضوع کاهش قیمت سنگ آهن باید منطقی نگریست.

قیمت کنونی 120 دلار به ازای هر تن سنگ آهن، هنوز هم از نظر تاریخی قیمت بالایی است و تقریباً سه برابر قیمت 40 دلاری پنج سال پیش این محصول می باشد.

همچنین سنگ آهن همچنان یک تجارت سودآور است. قیمت سر به سر break-even-price ریو تینتو نیز برای استخراج این کالا بین 17 تا 18 دلار در هر تن است. بنابراین به گفته یکی از تحلیلگران، سقوط اخیر قیمت سنگ آهن به معنای "سرشیر کمتر روی شیر" است.
جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید