233032

فعالان بازار سیمان درباره اهمیت عرضه سیمان در بورس کالا چه می‌گویند

رانت های هزار میلیارد تومانی سیمان حذف شد

دنیای معدن: عرضه سیمان در بورس کالا به دلیل نداشتن محدودیت برای عرضه و خرید همچنین به دلیل بدون واسطه بودن، توانست بازار سیمان را از چالش‌های گذشته برهاند.

به گزارش دنیای معدن، حسن هراتی ، فعال بازار سیمان در خصوص اهمیت عرضه سیمان در بورس کالا به کالاخبر اظهار کرد: در هر بازاری که معاملات بین تولیدکننده و مصرف کننده واقعی بدون واسطه انجام شود و عرضه با تقاضای واقعی تلاقی کند؛ مطمئنا می تواند اولا به ثبات و تعادل بازار بینجامد و دوم اینکه منجر به کشف قیمت واقعی کالا شود. سیمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در شرایط حذف واسطه ها و وجود عرضه و تقاضای واقعی، بازار سیمان نیز به تعادل می رسد.

ضرورت لحاظ متغیرهای خارجی موثر بر بازار

او با بیان اینکه در حال حاضر قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می شود گفت: در دوره های خاصی عوامل خارجی می تواند بر این نظام اثر بگذارد. به طور مثال، سال گذشته در دوره گرما و پیک مصرف برق، دولت تصمیم گرفت برق صنعت سیمان را محدود کند که این محدودیت بر تولید اثر گذاشت و طبیعتا با کمبود عرضه سیمان در بورس کالا، قیمت ها دچار تنش شد.

هراتی افزود: معمولا در زمستان نیز محدودیت هایی برای تامین گاز صنایع ایجاد می شود. لذا این عوامل خارجی می تواند بر قیمت کالا اثر داشته باشد. اما اگر رشدهایی در قیمت در اثر عوامل یاد شده ایجاد شود به معنی درست عمل نکردن ساز و کار بورس کالا نیست.

این کارشناس بازار سیمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت ها در بورس کالا برآیند عرضه و تقاضاست و در سطحی متعادل خرید و فروش انجام می شود.

سودهای هزار میلیارد تومانی واسطه ها را وسوسه می کرد

هراتی یادآور شد: پیش از اینکه سیمان در بورس کالا عرضه شود؛ افراد زیادی که در بازار فیزیکی سیمان جزو فعالان و بازیگران اصلی بودند با بورس کالا مخالفت می کردند. جالب آنکه این مخالفان نه در گروه تولیدکنندگان سیمان قرار داشتند و نه جزو مصرف کنندگان سیمان بودند. این افراد عمدتا سرمایه دارانی بودند که بازار پر از سود و رانت سیمان را برای فعالیت مناسب می دیدند و با ورود پُر قدرت به این بازار، قیمت ها را در دست گرفته بودند.

او تاکید کرد: سودهای چند هزار میلیارد تومانی که در این بازار خوابیده بود واسطه ها را به شدت وسوسه می کرد که در این حوزه فعالیت کنند. این سودها نیز از دولتی بودن قیمت کالاها نشات می گرفت.

هراتی اضافه کرد: دولت برای تولیدکننده قیمت تعیین می کرد به امید اینکه مصرف کننده بتواند کالایی ارزان خریداری کند. اما این قیمت ارزان پیش از آنکه به مصرف کننده برسد در میانه راه توسط واسطه ها ضبط می شد.

او متذکر شد: دلالان کالای ارزان را می خریدند و با قیمت های دلخواه خود به مصرف کنندگان خرد می فروختند. رمز موفقیت آنها نیز سرمایه زیادشان بود. با پول های کلانی که به این بازار می آوردند می توانستند کالاهای تولیدی را به صورت عمده خریداری کنند و سپس آن طور که خود می خواهند به مصرف کنندگان بفروشند.

هراتی بیان کرد: اگر بورس کالا فقط یک مزیت مثبت برای بازار سیمان داشته باشد، جمع کردن بساط همین دلالان بازار سیمان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید