227842

رئیس سازمان بورس مطرح کرد:

تحقق طرح مسکن دولت سیزدهم به کمک بازار سرمایه

دنیای معدن: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به طرح نهضت ملی مسکن که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد، اشاره کرد و گفت: با توجه به معاملات مستمر سیمان و فولاد در بورس کالا، پروژه‌های این طرح به راحتی می‌توانند همه نیاز خود به محصولات را در قالبی شفاف و از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

به گزارش «دنیای معدن»، «مجید عشقی» به نقش بازار سرمایه در راستای کمک به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر این محصولات در بورس کالا به صورت مستمر عرضه شده و قیمت آن‌ها کاملاً شفاف است و همه فعالان این حوزه می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را از طریق این بازار خریداری کنند.

وی ادامه داد: در حوزه سیمان سعی کردیم فرآیند صدور کد مشتریان را تسهیل کنیم که در این رابطه سازوکاری فراهم شد تا افراد به راحتی بتوانند به صورت آنلاین و با کد سهامداری اقدام به خرید سیمان از بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا کنند.

عشقی خاطرنشان کرد: کل سیمان تولیدی کشور به صورت هفتگی در بورس کالا عرضه می‌شود و عرضه فولاد نیز در حال افزایش است، به طوری که در حوزه مقاطع فولادی روند رو به رشدی داریم و با عرضه کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا شاهد رونق تولید در صنعت فولاد خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که قطعی گاز صنایع در زمستان چه تاثیری در فعالیت شرکت‌های سیمانی و فولادی خواهد داشت؟ گفت: یکی از معضلات صنعت سیمان و فولاد قطعی گاز در زمستان است زیرا گاز به اندازه‌ای که هم نیاز خانگی را جواب دهد و هم پاسخگوی نیاز صنایع باشد وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که برخی صنایع از سوخت‌های جایگزین استفاده کنند، به همین دلیل امیدواریم قطعی گاز کمترین آسیب را به صنایع بزند البته این آسیب در تابستان نیز به دلیل قطعی برق وجود داشت ولی شرکت‌ها با وجود تغییراتی که در سودآوری داشتند اما درنهایت گزارش‌های مطلوبی را به ثبت رساندند.

طرح نهضت ملی مسکن از جمله طرح‌هایی است که در کنار دیگر اقدامات و تصمیمات دولت سیزدهم، به عنوان طرحی کلان با حمایت مجلس و تصویب قانون جهش تولید مسکن وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد.

بر این اساس دولت سیزدهم طبق وعده‌های داده شده احداث چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را به عنوان اصلی‌ترین سیاست خود در حوزه مسکن معرفی کرده است و برای اجرای آن راهکارهای مناسبی را در قانون از جمله راه‌اندازی صندوق ملی مسکن و افزایش تسهیلات متناسب با قیمت واحدهای مسکونی در نظر گرفته و برای اجرایی شدن آنها نیز اقداماتی را به انجام رسانده است.

بر اساس توافقی که با وزارت کشور از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن شد، شهرداری‌ها در سراسر کشور مکلفند پروانه موقت و مجوز شروع به کار عملیات اجرایی در هر استان را یک‌ماهه صادر کنند و این زمان برای صدور پروانه اصلی ساختمان نباید بیشتر از سه ماه طول بکشد.

در عین حال هزینه پروانه ساخت، هزینه خدمات مهندسی و انشعابات برای دهک‌های نخست تا سوم شرکت‌کننده در نهضت ملی مسکن رایگان است.

در تهران برای ساخت واحدها تا ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات به افراد و خودمالکان پرداخت می‌شود و این رقم در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است. کارمزد تسهیلات ساخت مسکن در واحدهای روستایی و شهری کوچک پنج درصد است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید