228944

فشار چندین ساله قیمتی از معدن حذف شود/ صادرات فولاد به 12 میلیون تن رسید

دنیای معدن-کارشناس بازار سرمایه گفت: باوجود اینکه تصمیم دولت در مورد عرضه مواد معدنی در بورس باعث اعتراض فولادسازان شد، اما از دولت انتظار می رود برای حفظ توان زنجیره تولید، منافع گروه خاص را بر منافع کل زنجیره ارجحیت ندهد.

به گزارش دنیای معدن، علی بهادری در گفت وگویی، در مورد تصمیم دولت بر مورد عرضه مواد معدنی در بورس، افزود: این تصمیم باعث اعتراض فولادسازان شده و آن ها مقابل این سیاست ایستاده اند، اما از دولت انتظار می رود، برای حفظ توان زنجیره تولید در بلندمدت، منافع گروه خاص را بر منافع کل زنجیره ارجحیت ندهد و سیاست صحیحی که بعد از سال های فشار بر بخش معدن اتخاذ کرده را به مرحله اجرا درآورد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال های گذشته به دلیل افزایش توان تولید در بخش فولاد، امکان صادرات گسترده ای در این حوزه فراهم شد، به طوری که در سال 1398 از مجموع 20 میلیون تن تولید فولاد خام 7 میلیون تن فولاد صادر شد و در سال 1399 حدود 12 میلیون تن صادرات انجام شد.

علی بهادری اظهار کرد: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که فولادی که بر مبنای قیمت های جهانی صادر می شود و برای کشور ارزآوری دارد، با مواد اولیه ای ارزان قیمت تولید می شود و گرچه این ارزآوری برای کشور با ارزش است، اما باید در نظر داشت که سودی که از محل فروش و صادرات فولاد با قیمت جهانی به دست می آید، به قیمت زیان دیدن صنایع بالادستی و تولیدکنندگان مواد معدنی تمام می شود.

سیاست های تنظیمی دولت و زیان معدنکاران

وی تأکید کرد: زیان کنونی بخش معدن، تحت تأثیر سیاست های تنظیمی دولت در سال های گذشته رقم خورده و دولت برای تأمین مواد اولیه در زنجیره فولاد، قیمت گذاری های کنترلی و دستوری در حوزه مواد معدنی داشته است، این در حالی است که برخلاف انتظار محصولات تولیدشده با مواد اولیه یارانه ای با قیمت ارزان به دست مصرف کننده داخلی نمی رسد و در عمل فولادسازان یا محصولاتشان را باقیمت هایی نزدیک به نرخ های جهانی به تولیدکنندگان حلقه های بعد می فروشند و یا مستقیماً صادر می کنند.

بهادری توضیح داد: در یک نگاه کلی تأمین مواد اولیه در زنجیره فولاد تحت تأثیر عواملی مانند محقق نشدن ظرفیت های تولید، دلالی و احتکار و بخشنامه های متناقض است که تحت تأثیر دخالت دولت در قیمت گذاری مواد معدنی شکل گرفته است، در حالی که اگر قیمت ها آزاد شود و صنایع بالادستی بتواند محصولات خود را مطابق با قیمت های واقعی به فروش برساند، مشکلات تأمین در زنجیره حل خواهد شد.

تاب آوری بالا در فولادسازان

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بر این اساس تصمیم گرفته شد که بخشی از مواد معدنی نیز مانند سایر محصولات فلزی در بورس کالا عرضه شود تا بدین ترتیب قیمت ها در سراسر زنجیره از یک نظام واحد قیمت گذاری برخوردار شود.

بهادری افزود: با وجود آنکه این تصمیم باعث اعتراض فولادسازان شده و آن ها مقابل این سیاست ایستاده اند اما از دولت انتظار می رود برای حفظ توان زنجیره تولید در بلندمدت، منافع گروه خاص را بر منافع کل زنجیره ارجحیت ندهد و سیاست صحیحی که بعد از سال های فشار بر بخش معدن، اتخاذ کرده را به مرحله اجرا درآورد.

او در پایان تأکید کرد: با توجه به تاب آوری بالای فولادسازان در مقابل افزایش قیمت خوراک، به نظر می رسد این اتفاق باعث بروز مشکل در بخش فولاد نشود و این بخش نیز بتواند خود را با سایر حلقه ها هماهنگ کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید