222979

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان مطرح کرد:

خرید و فروش سیمان با خیال آسوده

دنیای معدن: حمیدرضا مهرآور گفت: با عرضه سیمان تولیدی کشور در بورس کالا و حمایت دولت از عرضه بورسی این محصول استراتژیک، بسترهای استفاده از مزایای بازار سرمایه برای تولیدکننده‌ها و خریداران این محصول فراهم شده است؛ در واقع پذیرش و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا برای تنظیم بهینه بازار این محصول، گام نخست بود و در گام بعدی، نقش‌آفرینی ابزارهای مالی می‌تواند برای خریداران و فروشندگان آرامش خاطر زیادی ایجاد کند.

به گزارش دنیای معدن، حمیدرضا مهرآور کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد ابزارهای بازار سرمایه و بورس کالا گفت: این ابزارها در بورس کالا، علاوه بر این که تضمین‌کننده سود سرمایه‌گذار است، برای تولیدکننده و خریدار کالا آرامش خاطر به همراه می‌آورد.

او خاطرنشان کرد: بازار سیمان در برخی از دوره‌ها با افزایش عرضه مواجه بود و در برخی دوره‌ها، شاهد کمبود سیمان در بازار بودیم که این موضوع مشکلات زیادی برای مصرف‌کنندگان به دنبال داشت. ولی با ورود این محصول به بورس کالا، مصرف‌کنندگان می‌توانند با استفاده از ابزارهای مالی، نیاز آتی خود را با قیمت حال حاضر بازار تامین کنند.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب، هم خیال خریدار راحت است و هم تولیدکننده می‌تواند به‌راحتی برای عرضه محصول خود برنامه‌ریزی کند و بازار تضمین‌شده‌ای را پیش رو داشته باشند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان تأکید کرد: ابزارهای مالی در بورس کالا برکات بسیار زیادی دارد مشروط براین که این ابزارها به فعالان بازار شناسانده شود و در این زمینه، رسانه ملی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

پوشش ریسک نوسانات قیمت

به گفته وی، ابزارهای متنوعی که در بورس کالا وجود دارد باعث می‌شود تا تولیدکننده از فروش محصول خود با قیمت منطقی اطمینان داشته باشد و از سوی دیگر، خریدار محصول نیز می‌تواند با بهره‌گیری از قراردادهای آتی، محصول مورد نیاز خود برای آینده را در زمان حاضر با قیمت مناسبی خریداری کند و بدین ترتیب، ریسک نوسان قیمت را از بین ببرد.

مهرآور ادامه داد: سوای مدیریت ریسک‌های قیمتی، خرید محصول از بورس کالا مزایای دیگری نیز به همراه دارد که یکی از آن‌ها، کیفیت تضمین‌شده محصول است. در بورس کالا، هر محصول براساس استانداردهای تعریف‌شده‌ای مبادله می‌شود و در این زمینه، نظارت‌های دقیقی نیز می‌شود و برهمین اساس خریدار از استاندارد بودن و کیفیت محصول مطمئن است.

به گفته این کارشناس بازارهای کالایی، یکی دیگر از کارکردهای ابزارهای مالی در بورس کالا، تأمین مالی تولیدکنندگان است، به‌طوری‌که تولیدکننده پس از تحویل محصول خود به انبارهای بورس کالا می‌تواند با ارائه قبض انبار از گواهی سپرده کالایی تأمین مالی کند.

ضعف آشنایی فعالان بازار با ابزارهای مالی

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان ضمن یادآوری این که طی سال‌های اخیر شاهد توسعه قابل‌توجه بورس کالا هستیم، گفت: یکی از کاستی‌ها، این است که فعالان این بازار، با ابزارهای مالی و نوین موجود در این بورس آشنایی زیادی ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: برخلاف بورس اوراق بهادار که تا حدودی ابزارهای مختلف آن برای فعالان این بازار شناخته شده است، اما تمام ظرفیت و مزیت ابزارهای بورس کالا هنوز برای فعالان صنایع شناخته شده نیست که با اطلاع رسانی موثر شاهد توسعه هر چه بیشتر بورس کالا در اقتصاد ملی خواهیم بود.کالاخبر

 

دیدگاهتان را بنویسید