243735

رشد نرخ سنگ‌‌‌آهن دوامی نداشت

دنیای معدن: متقاضیان چینی در ماه آوریل استقبال خوبی از دریافت وام نداشتند. این موضوع با زیر سوال بردن رشد تقاضا در بازارهای کالایی با محوریت بازار فلزات آهنی و غیرآهنی زمینه عقبگرد بهای سنگ‌‌‌آهن را ظرف روزهای پایانی هفته منتهی به ‌روز جمعه دوازدهم ماه مه مهیا کرد و به این ترتیب سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد با فشار کاهش تقاضا در مرز ۱۰۰دلار نوسان داشت.

به گزارش «دنیای معدن»، سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین تحت فشار کاهش تقاضا در محدوده‌‌‌ای نزدیک به ۱۰۰دلار به‌ازای هر تن نوسان دارد. در حالی که پلتس، بهای سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز جمعه ۱۲ماه مه با ثبت رشد روزانه ۲۰سنتی برابر ۵سنت ارزیابی کرد، موسسه فست‌‌‌مارکت نرخ این محصول با عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برابر ۱۰۲دلار و ۵۸سنت اعلام کرد.  در حالی که امیدواری نسبت به بهبود فولادسازی در چین زمینه رشد بهای سنگ‌‌‌آهن را ظرف روز ابتدایی هفته گذشته یعنی دوشنبه هشتم ماه مه مهیا کرد، عدم‌تحقق رویای رشد تقاضا در بازار سنگ‌‌‌آهن باعث شد تا این محصول بخشی از رشد قیمتی خود ظرف روزهای ابتدایی هفته را در اواسط هفته از دست بدهد.

گزارش‌‌‌های عملکرد مالی بانک‌های چین برای روز پنج‌شنبه یازدهم ماه مه منتشر شد و نشان داد که میزان وام‌‌‌های جدید اعطاشده از سوی بانک‌های این کشور در ماه آوریل بیش از آنچه انتظار می‌‌‌رفت کاهش یافته است. در عین حال سایر داده‌‌‌های اقتصادی چین نظیر شاخص مدیران خرید این کشور موید بهبود اقتصادی این کشور نیست. این داده‌‌‌های منفی، امید فعالان بازار زنجیره آهن و فولاد در چین را برای رشد تقاضا نقش بر آب و زمینه تضعیف مجدد بهای سنگ‌‌‌آهن را فراهم کرد. در عین حال این داده‌‌‌ها نشان داد که اگر سیاستگذاران چینی به‌واقع به دنبال حمایت از بخش تولید و بازار مسکن این کشور هستند، باید تدابیر حمایتی بیشتری وضع کنند.  طبق گزارش‌‌‌ها، بسیاری از کارخانه‌‌‌های فولاد چین قیمت‌های خود را در بحبوحه ناامیدی از تقاضای فولاد در فصل اوج ساخت‌وساز بهار این کشور کاهش داده‌‌‌اند. اوا مانتی، استراتژیست کالاهای ING، گفت: فصل اوج‌‌‌گیری فعالیت ساخت‌‌‌وساز در چین به‌زودی به پایان می‌‌‌رسد؛ اما تقاضا برای فولاد افزایشی نشده است. بنابراین احتمال رشد تولید فولاد در چین و احیای تقاضای سنگ‌‌‌آهن در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ناچیز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید