240196

وضعیت بورس در ساعات پایانی معاملات امروز ۱۰ دی ۱۴۰۱

دنیای معدن: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 56 هزار و 819 واحد همراه شد.

به گزارش دنیای معدن؛ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در پی اعلام سیاست‌های رئیس‌کل جدید بانک مرکزی و عقب‌نشینی قیمت دلار در بازار آزاد رو به کاهش نهاد، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 56 هزار و 819 واحد به رقم یک میلیون و 590هزار و 495 واحد رسید.

 

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 11 هزار و 674 واحد به رقم 469 هزار و 7 واحد رسید.ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس به بیش از 5 میلیون و 885 هزار میلیارد تومان رسید.

 

معامله‌گران امروز بیش از 15.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 722 هزار فقره معامله و به ارزش 8 هزار و 146 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز معاملاتی قبل 3.4 درصد عقب نشستند این دو شاخص با معیار هموزن 2.4 درصد کاهش یافتند.

 

شاخص آزاد شناور 3.1 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 4 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 2.7 درصد عقب‌نشینی کرد.

 

امروز نمادهای فولاد مبارکه، گل‌گهر، ملی‌مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

 

در فرابورس ایران شاخص کل امروز با 290 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 126 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 94 هزار میلیارد تومان رسید.

 

ارزش بازار پایه فرابورس 379 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 6.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 391 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 179 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

با این حساب ارزش معاملات امروز بورس اوراق و فرابورس ایران به بیش از 14.3 هزار میلیارد تومان رسید.

 

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد و سنگ آهن گهرزمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان و فولاد غدیر ایرانیان به ترتیب بیشتری اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود نشان داند.

 

با توجه به برنامه‌های اعلام شده رئیس کل جدید بانک مرکزی و روند رو به کاهش نرخ ارز در بازار آزاد شاخص بورس هم امروز رو به کاهش نهاد، در حالی که روز معاملاتی قبل رکوردی در رشد شاخص بورس شاهد بودیم در عین حال باید این نکته را در نظر گرفت که سرمایه‌گذاری در بورس یک امر بلندمدت است و همواره همراه ریسک یعنی خطر و نوسان یعنی سود و زیان است.

 

اگر دولت بتواند سرمایه‌های سرگردان را از بازار ارز به سمت بورس هدایت کند علاوه بر کنترل نقدینگی می‌تواند به ثبات در بازار ارز و همچنین افزایش طرح‌های تولیدی در شرکت‌های بورسی کمک کند./ فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید