237725

زغال‌‌‌سنگ گران شد

سنگ‌‌‌آهن و قراضه ارزان شدند

دنیای معدن: احتمال اختلال در عرضه زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شو از سوی استرالیا و کانادا زمینه رشد بهای این محصول را فراهم کرد. با وجود این، عدم‌اطمینان نسبت به آینده تقاضا برای این محصول با توجه به افول تقاضا برای محصولات فولادی مانع از آن می‌شود که این رشد قیمتی ادامه‌دار شود.

به گزارش «دنیای معدن»، زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا روز جمعه ۷اکتبر با افزایش قیمت در بازار مورد معامله قرار گرفت؛ اما زغال‌سنگ آسیا یعنی سی‌اف‌آر چین، بدون تغییر قیمت معامله شد. به این ترتیب، پلتس، پریمیوم زغال‌سنگ کک‌شوی آسیا فوب استرالیا را روز جمعه ۷اکتبر با افزایش ۴دلاری به‌ازای هر تن ۲۷۸دلار ارزیابی کرد.

پلتس نیز قیمت پریمیوم زغال‌سنگ آسیا سی‌اف‌آر چین را در این روز ۳۰۸دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. بعضی از منابع، افزایش قیمت زغال‌سنگ کک‌شوی استرالیا را با احتمال اجرای فعالیت صنعتی در یکی از معادن بزرگ زغال‌‌‌سنگ استرالیا و احتمال کاهش عرضه و در عین حال اختلال در تولید زغال در یکی از معادن بزرگ کانادا مرتبط می‌‌‌دانند. با این حال، بسیاری از فعالان این بازار بر این باورند که نبود چشم‌‌‌انداز مثبت برای تقاضای فولاد در بازارهای جهانی با محوریت چین و همچنین واهمه از بروز رکود اقتصادی مانع استمرار روند رو به رشد قیمتی در بازار زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شو می‌شود.  به گزارش پلتس، تمایل به خرید سنگ‌آهن آسیا در روز جمعه ۷اکتبر نسبت به ‌روز قبل آن تغییری نکرد. به این ترتیب، این موسسه بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز جمعه بدون تغییر قیمت نسبت به‌ روز قبل برابر ۹۵دلار و ۸۰سنت ارزیابی کرد.

ظرف یک‌هفته اخیر، متقاضیان چینی در تعطیلات روز ملی این کشور بودند، از این رو این بازار در وضعیت بلاتکلیفی قرار داشت. در این شرایط سایر متقاضیان ترجیح دادند خریدهای خود را تا اتمام تعطیلات و روشن‌شدن وضعیت این بازار به تعویق بیندازند.  قراضه آهن وارداتی به ترکیه ظرف روز جمعه ۷اکتبر با کاهش نرخ محدود ۲۵سنتی مواجه شد و با نرخ ۳۷۲دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت. در عین حال متقاضیان قراضه در ترکیه به کاهش بیشتر قیمت در هفته آینده امیدوار بودند و ترجیح دادند خریدهای خود را به تعویق بیندازند. در حالی که فروشندگان قراضه برای کاهش بهای قراضه مقاومت می‌کنند، فولادسازان ترکیه که با افزایش هزینه تولید و افت حاشیه سود مواجه هستند، راهی جز اعمال فشار برای افت بیشتر قیمت ندارند. به این ترتیب، این بازار در شرایط کنونی ثبات ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید