237132

بازگشت سنگ‌‌‌آهن چین به مسیر رشد

دنیای معدن: سنگ‌‌‌آهن توانست ظرف روز پایانی هفته گذشته مجددا کانال ۱۰۰دلاری را پس بگیرد؛ به نحوی که پلتس، سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز جمعه نهم سپتامبر ۶۵/ ۱۰۳دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. برخلاف روند افزایشی ایجادشده در بازار سنگ‌‌‌آهن، زغال‌‌‌سنگ در آسیا و قراضه در ترکیه با غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی ارزان شدند.

به گزارش «دنیای معدن»، با نزدیک‌شدن به تعطیلات روز ملی چین، تقاضای خریداران برای خرید سنگ‌آهن دریایی افزایش یافته است؛ این رشد تقاضا به‌ویژه برای محموله‌‌‌های با تحویل نیمه تا پایان سپتامبر افزایش داشته و این موضوع از رشد بهای این محصول حمایت کرده است. پلتس در گزارش روز جمعه نهم سپتامبر، بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را ۱۰۳دلار و ۶۵سنت ارزیابی کرد که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز قبل، افزایش ۳دلار و ۸۵سنتی داشت. به این ترتیب، در حالی که ظرف روزهای ابتدایی هفته، سنگ‌‌‌آهن در کانال ۹۰دلاری نوسان نرخ داشت، مجددا این محصول ظرف دوروز پایانی هفته به کانال ۱۰۰دلاری بازگشت. همچنین با فروکش کردن توفان در بخش شرقی چین، روند حمل دریایی بهبود یافته و این موضوع خود نیز باعث افزایش بارگیری‌‌‌ها در بنادر این بخش از چین شده است.

غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازار زغال متالورژیک

در پی کاهش علاقه خریداران به خرید زغال‌سنگ آسیا قیمت این محصول کاهشی شد و پلتس، پریمیوم این محصول فوب استرالیا را ۲۷۱دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. در همین روز زغال‌‌‌سنگ سی‌‌‌اف‌‌‌آر چین افت نرخ بیشتری داشت و با کاهش ۲۵/ ۷دلاری تا ۲۹۵دلار به ازای هر تن عقب نشست. در حالی که از نرخ زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شو کاسته می‌شود، زغال‌‌‌سنگ حرارتی همچنان در مسیر رشد قیمت نوسان دارد. رشد تقاضا برای این محصول در بحبوحه تامین انرژی در دنیا باعث شده است تا اقبال به تولیدکنندگان زغال حرارتی بازگردد.  در این شرایط، وقوع انفجار در منابع زغال‌سنگ روسیه به قطع خطوط ریلی این کشور و افزایش نرخ حمل‌ونقل انجامیده و در عین حال باعث شده است تا اولویت لجستیکی به زغال‌سنگ حرارتی داده شود و از میزان حمل زغال کک‌‌‌شو کاسته شده است. اگر استمرار این وضعیت به کاهش ملموس عرضه زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شو منجر شود، سیگنالی افزایشی برای بازارها در میان‌مدت تلقی می‌شود.

سقوط قراضه در ترکیه به کانال ۳۵۰دلاری

پلتس ترکیه در گزارش خود از روند معاملات در روز جمعه نهم سپتامبر به پایین‌ماندن تقاضا برای قراضه آهن وارداتی به ترکیه اشاره کرد؛ به این ترتیب بهای این محصول با کاهش روزانه ۱۴دلار تا ۳۵۴دلار و ۵۰سنت عقب نشست. در این شرایط، فروشندگان قراضه از سقوط نرخ این محصول به کمتر از کانال ۳۵۰دلاری واهمه دارند؛ هرچند با توجه به رشد نسبی در بهای مقاطع طویل فولادی صادراتی ترکیه به مقصد کشورهای اروپایی، احتمال رشد قیمت قراضه نیز وجود دارد. البته فشار قیمتی قابل‌ملاحظه واردشده به قراضه ظرف هفته‌‌‌های اخیر باعث شده است تا بسیاری از تامین‌‌‌کنندگان این محصول به اصلاح محدود قیمتی امیدوار باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید