235471

گل گهر و تبدیل تهدید محیط زیستی به فرصت/ پس از ۱۰ سال گل گهر به چالش مهم زیست محیطی منطقه فائق آمد

دنیای معدن: پروژه ای که 10 سال بر زمین مانده بود، حالا در دستور کار مجموعه معدنی و صنعتی گل گهر قرار گرفته تا یک تهدید زیست محیطی را به فرصتی برای منطقه تبدیل کرده و درآمدزایی جدیدی برای آن به همراه داشته باشد. گل گهر پله پله به توسعه پایدار در بخش معدن نزدیک می شود و این موضوع می تواند کام سهامداران را هم شیرین کند. در طرح جدید این مجموعه، نیاز صنعت کشاورزی در کنار کاهش آلایندگی های زیست محیطی تامین می شود.

به گزارش دنیای معدن،  حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی ها از مهمترین فاکتورها در توسعه پایدار است که نمی توان به آسانی از کنار آن گذر کرد. در سال های اخیر استانداردهای زیست محیطی در بخش های صنعتی افزایش داشته و این موضوع کار فعالان این بخش را سخت تر کرده است.

در این میان شاید اقدامات زیست محیطی در شرکت های معدنی و صنایع معدنی بیش از بخش های دیگر حائز اهمیت باشد زیرا گاها محیط زیست معدن را در تقابل با خود می داند.

 البته این موضوع در سال های اخیر کمی بهتر شده و فعالان معدنی نیز سعی کرده اند اقدامات زیست محیطی را در اولویت اصلی خود قرار دهند.

شرکت گل گهر در راستای اجرای تعهدات زیست محیطی و ارتقای سلامت محیط کار اقدام به احداث کارخانه سولفورزدایی از گازهای خروجی کارخانه گندله سازی نموده است.  از مزایای این روش میتوان به حذف دی اکسید گوگرد و تولید محصول جانبی سولفات آمونیوم (کود کشاورزی) نام برد که دارای کمترین میزان پسماند و مواد آلاینده ( نزدیک به صفر) برای محیط زیست و شاغلین می باشد.

پروژه ای که 10 سال بر زمین مانده بود بار دیگر به همت گل گهر اجرایی شد تا دستاوردی مهم برای منطقه باشد.

دودکش گندله سازی شماره 1  این مجموعه شاید یکی از اصلی ترین چالش های حوزه محیط زیست بود که امروز پروژه رفع این آلایندگی با تصمیم هیات مدیره مجموعه اجرایی شد.

این دود شاید یکی از معضلات اصلی منطقه گل گهر و سیرجان بود که با پیگیری های صورت گرفته پس از یک سال و نیم دیگر حتی می تواند به منبع درآمدی جدید برای این مجموعه تبدیل شود.

درواقع گل گهر این تهدید را به فرصتی تبدیل کرد که ضمن اشتغالزایی 200 نفری و با سرمایه گذاری  1200 میلیارد تومانی ، کود مورد نیاز صنعت کشاورزی را تامین کند.

امروز گل گهر به این یقین رسیده است که باید میزان بهره وری در فعالیت های خود را افزایش دهد. این افزایش منجر به توسعه پایدار و کسب درامدهای جدید خواهد شد به نوعی که معدن به حوزه کشاوزی گره می خورد و نیاز های این مجموعه را برطرف می کند.

در آن سوی ماجرا سهامدارانی هستند که با نگاهی به طرح های توسعه ای این  مجموعه اطمینانشان به «کگل» افزایش می یابد و همین موضوع منجر به تامین سرمایه بهتری برای این مجموعه می شود، زیرا سهامداران از پشتوانه های اصلی یک مجموعه محسوب می شوند.

اما از بعدی دیگر، نوع نگاه گل گهر به فعالیت های معدنی و کاهش آلایندگی ها و توسعه فعالیت ها در حوزه مسئولیت های اجتماعی، می تواند به تغییر نگاه جامعه به بخش معدن کمک کند.

 امروز گل گهر دیگر در تقابل با محیط زیست نیست، بلکه استانداردهای آن را راهی برای دستیابی به توسعه پایدار می داند. همچنین تلاش برای افزایش بهره وری در این مجموعه منجر به کاهش قیمت تمام شده می شود و در نهایت قدرت رقابتی گل گهر در بازارهای داخلی و صادراتی را افزایش می دهد.

 با نگاهی به برنامه های این مجموعه به خوبی می توان به این استدلال رسید که گل گهر تلاش می کند در کنار افزایش تولید محصولات خود، در سایر موارد مرتبط با توسعه پایدار بهترین عملکرد را از خود به جای گذارد و به آسانی می تواند پیش بینی کرد که گل گهر انقلابی معدنی را در منطقه ایجاد می کند که با افزایش درآمد و اشتغالزایی همراه خواهد بود و نقش مهمی در افزایش صادراتی غیر نفتی کشور خواهد داشت./تیتر 20

 

دیدگاهتان را بنویسید