235337

۸۵ درصد از نیروهای شاغل در واحدهای معدنی خواف بومی هستند

دنیای معدن: فرماندار خواف گفت: ۸۵ درصد از نیروهای شاغل در کارخانه ها و واحدهای معدنی این شهرستان، بومی منطقه و بقیه غیربومی هستند.

به گزارش دنیای معدن، مهدی عباس‌پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر واحد صنعتی مستقر در این شهرستان به صورت مستقیم برای ۱۸۰ تا ۲۱۰ نفر شغل ایجاد می کند. 

وی در خصوص عواید حاصل از حسابهای مالیاتی واحدهای صنایع معدنی مستقر در سنگان و بازگشت و هزینه شدن آن در منطقه ادامه داد: طبق قانون باید حسابهای مالیاتی همه واحدهای صنعتی در محل استقرارشان محاسبه و پرداخت شود جز شرکتهای زیرمجموعه گروه های صنعتی بزرگی که عمده گردش مالی آنها در استانهای دیگر باشد.

او اضافه کرد: هم اینک دفاتر حساب صاحبان پنج واحد صنعتی بزرگ مستقر در سنگان خواف در محل شهرستان بررسی و پرداختها نیز در همین منطقه انجام می گیرد.

فرماندار خواف گفت: چهار مسیر  برای تامین آب شهرستان در نظر است که شامل طرح بازار آب، انتقال آب از سلامی، چاه های آب کشاورزی و صنعتی و طرح انتقال آب از خلیج فارس می شود.

عباس‌پور افزود:در نزدیکی مرز افغانستان در خواف، دشتی وجود دارد که آب حاصل از بارندگی ها در آن منطقه جمع می شود که گاه می ماند و گاه از مرز خارج می شود که در آن دشت تعدادی چاه به دبی سه میلیون مترمکعب با میزان بالای شوری حفر شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون پروژه انتقال آب از چاه های مزبور به سمت صنایع معدنی سنگان در حال اجراست که جنبه مصرف ویژه آب شرب ندارد چرا که نیاز آن واحدها به آب شرب سالی ۲۵ میلیون مترمکعب است که از محل چاه های متعلق به همان صنایع تامین می شود.

فرماندار خواف گفت: طرح "بازار آب" که در راستای اهداف طرح تعادل بخشی، تامین نیازهای آبی منطقه و رونق بازار آب و حفظ معیشت کشاورزان توسط یکی از شرکتهای بخش خصوصی اجرا شد محل مناقشه بین مردم و مجریان طرح است و  فقط برخی کشاورزان از این محل برای تامین آب بهره می گیرند.

عباسپور اظهار داشت: طرح انتقال آب از خلیج فارس به خواف نیز در حال اجرا بوده و قرار است زیرسازیهای مربوط به آن تا اواخر پاییز امسال تکمیل و لوله گذاری شروع شود و برآورد پیمانکار تکمیل این طرح در چهار سال آینده بوده که منبع اصلی تامین آب صنایع معدنی سنگان خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مجموعه معدنی سنگ‌آهن سنگان خواف با یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. 

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر بوده و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید