235384

سقوط سنگ‌‌‌آهن به کانال ۹۰ دلاری با سیگنال منفی چین

دنیای معدن: سنگ‌‌‌آهن در بنادر چین به کانال ۹۰دلاری سقوط کرد، تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ کاهش یافت و قراضه فولادی ترکیه نیز پس از بازگشایی بازارها با اتمام تعطیلات عید قربان در این کشور وارد مسیر افت نرخ شد.

به گزارش «دنیای معدن»، سنگ‌‌‌آهن کانال ۱۰۰دلاری را در آخرین روز از هفته منتهی به ‌روز جمعه پانزدهم جولای از دست داد. کاهش سرعت رشد اقتصادی چین در سه‌ماه دوم سال‌جاری میلادی با ایجاد جریان کاهش تقاضا در بازارهای کالایی به قرمزپوشی اغلب کامودیتی‌‌‌ها در روز جمعه پانزدهم جولای منجر شد و به این ترتیب هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین با قیمت ۹۶دلار و ۶۰سنت به فروش رفت. به گزارش «پلتس»، افول بخش ساخت‌‌‌وساز در چین با کاهش تقاضا برای فولاد در کاهش رشد اقتصادی چین موثر بوده است. به گفته بعضی از منابع، انباشت بیش از ۱۳۰میلیون تن محصولات فولادی در بنادر چین و کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی فولاد چین، همگی باعث شده‌‌‌اند تا تقاضا در بازار سنگ‌آهن دریایی کم شود و این محصول در مسیر افت نرخ باشد.

در روز پایانی هفته، بهای زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شوی استرالیا فوب این کشور بدون تغییر ۲۳۷دلار و ۵۰سنت باقی ماند؛ این در حالی بود که نرخ همین زغال‌‌‌سنگ تحویل بنادر چین به دلیل جریان کاهش تقاضا در این کشور با افت روزانه یک‌دلار به قیمت ۳۵۰دلار به ازای هر تن معامله شد.  اگرچه تغییر بهای زغال‌‌‌سنگ در روز پایانی هفته محدود بود؛ اما این محصول فوب استرالیا و سی‌‌‌آف‌‌‌آر چین ظرف یک‌هفته اخیر کاهش حدود ۸درصدی داشت. بدبینی به آینده تقاضا در بخش فولاد چین با توجه به انتشار داده‌‌‌های رشد اقتصادی چین و تضعیف بخش مسکن این کشور، مهم‌ترین عامل از سکه افتادن این بازار است.  جریان قیمتی در بازار قراضه آهن ترکیه هم در روز ۱۵جولای کاهشی بود؛ افزایش حجم محموله‌‌‌های وارداتی به این کشور عامل این افت نرخ بود. به گزارش «پلتس»، بهای قراضه آهن وارداتی به ترکیه در روز پایانی هفته جاری با کاهش ۲دلار و ۵سنتی به ازای هر تن به ۴۰۷دلار و ۵۰سنت رسید. برخی کارشناسان احتمال ۴۰۰دلاری شدن قراضه در کوتاه‌مدت را می‌دهند؛ فولادسازان و تجار ترکیه‌‌‌ای برای خرید قراضه به سراغ کشورهای حوزه بالتیک و انگلیس رفته و قراضه این مناطق را با خرید از آمریکا جایگزین کرده‌‌‌اند. کاهش هزینه حمل از این مناطق نسبت به ایالات متحده آمریکا اجازه افت نرخ بیشتر قراضه را می‌دهد./اکو ایران

 

 

دیدگاهتان را بنویسید