229636

نگاهی به بازار محصولات فولادی چین:

بررسی عوامل موثر بر کاهش قیمت ورق گرم

دنیای معدن: تابلوهای معاملاتی که قیمت سنگ آهن دریایی در روز جمعه ۱۱ فوریه در بحبوحه افت شدید معاملات آتی سنگ آهن چین و کاهش قراردادهای سوآپ ماه اول در سنگاپور روند صعودی را کاهش داد و شاهد ادامه افت قیمت بودیم.

به گزارش دنیای معدن، پرمعامله ترین قرارداد آتی سنگ آهن که برای تحویل در ماه می است در بورس کالای دالیان (DCE) در آغاز جلسه معاملاتی جمعه کمی از افت شدید خود کاست ولی روند نزولی اش را در طول روز حفظ کرد. این در حالی است که روز چهارشنبه نسبت به قیمت پایانی ۸۲۱ یوان (۱۲۹ دلار) خود در روز سه شنبه ۴.۹ درصد کاهش یافت.

قراردادهای سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور (SGX) منعکس کننده رکود بازار دالیان بود و تا پایان ساعت معاملاتی بازار سنگاپور، پرمعامله ترین قرارداد مارس ۲.۳۲ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت تسویه سه شنبه ۱۴۸.۲۲ دلار در هر تن کاهش یافت. قیمت لحظه ای ورق نورد گرم در بازارهای داخلی و صادراتی چین در هفته گذشته کاهش یافت، در حالی که برای محصولات فولادی امریکا هم شاهد یک عقب نشینی بودیم.

کاهش پرمعامله ترین قرارداد HRC (ورق گرم) برای تحویل در ماه می در چایان هفته، سود حاصل از جهش روز قبل را از بین برد. بنظر می رسد این عقب نشینی ناشی از کاهش قیمت در معاملات آتی مواد خام بوده است.

محرک های بازار فولاد در هفته منتهی به ۱۱ فوریه

در بورس کالای دالیان در هفته قبل، پرمعامله ترین قراردادهای زغال سنگ کک بیش از ۶ درصد کاهش یافت و سنگ آهن ۴.۸۷ درصد نسبت به روز سه شنبه کاهش یافت تا بزرگترین افت روزانه سنگ آهن در سه ماه اخیر (از ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱) رقم بخورد، در حالی که پرطرفداراترین قرارداد کک با افت ۳.۴۲ همراه شد.

طبق داده های منتشر شده توسط انجمن آهن و فولاد چین (Cisa)، موجودی فیزیکی بازار نقد برای محصولات عمده فولادی چین در ۱۰ روز منتهی به ۳۱ ژانویه در مقایسه با ۱۰ روز قبل از آن افزایش یافته است.

علاوه بر این تنظیم کننده های بازار چین ارائه دهندگان اطلاعات سنگ آهن را احضار کردند و به آنها درباره ساخت اطلاعات قیمت یا حدس و گمان قیمت برای اطمینان از ثبات قیمت سنگ آهن هشدار دادند، که فعالان بازار آن را از دلایل افت قیمت می دانند.

افزایش سختگیری های قیمتی گذاری

طبق اعلامیه روز چهارشنبه، کمیسیون توسعه و اصلاحات (NDRC) و اداره دولتی تنظیم بازار چین از ارائه دهندگان اطلاعات قیمت سنگ آهن خواسته اند تا از صحت قیمت و اطلاعات بازار خود اطمینان حاصل کنند. این حرکت پس از آن صورت گرفت که بیشترین معامله سنگ آهن در روز سه شنبه به اوج خود در یک ماه یعنی ۸۴۱.۰ یوان در هر تن رسید.

در بیانیه ای در آخرین روز معاملاتی قبل از تعطیلات سال نو چینی، NDRC اعلام کرد که اقدامات محکمی را برای تقویت مقررات و نظارت بر قیمت سنگ آهن، انجام تحقیقات با ادارات مربوطه و سرکوب شدید فعالیت های غیرقانونی مانند انتشار نادرست انجام خواهد داد. بنظر می رسد که بدنبال رشد قیمتی فلزات اساسی بدلیل تورم فزاینده جهانی، مقامات ناظر بدنبال محدود کردن نوسانات صعودی هستند.

در بازار نقدی شانگهای، حجم سفارشات و قیمت پیشنهادی برای ورق گرم به دنبال کاهش قیمت ها در بازار آتی کاهش یافت، در حالی که تعداد معاملات هم کاهش محسوسی نسبت به قبل از تعطیلات سال نوی چینی نشان می داد.

شاخص صادراتی فولاد نورد گرم Fastmarket در بندر اصلی فوب چین در پایان هفته در حوالی ۸۰۳.۷۹ دلار در هر تن قرار داشت که کاهش ۵.۳۷ دلاری را نشان می دهد.

در حالی که برخی کارخانه ها پیشنهادات خود را برای ورق گرم بین ۸۱۰-۸۲۰ دلار به ازای هر تن فوب چین داشتند، سایر کارخانه ها پس از بازگشت از تعطیلات سال نو چینی، پیشنهادات خود را حدود ۷۹۵ دلار در هر تن فوب چین تعیین کردند.

در همین حال، فعالان بازار با توجه به نوسانات زیاد قیمت های آتی و درخواست های محدودی که از مشتریان دریافت کرده اند، بیش از پیش جانب احتیاط را در قیمت گذاری و ثبت سفارشات حفظ می کنند.

جمع بندی

افت قیمت ورق با توجه به کاهش قیمت مواد خام و افزایش موجودی انبارها در حال روی دادن است. مجموع این عوامل پیشنهاد می کند که احتمالا سرعت رشد عرضه از سرعت رشد تقاضا بیشتر است و احتمالاً در آینده بر قیمت ها تأثیر می گذارد. در مجموع بنظر می رسد احساسات بازار محتاطانه است ولی بدلیل چشم انداز تورمی و رشد اقتصاد جهانی کماکان تقاضای محصولات فولادی فضای قابل توجهی برای رشد می تواند داشته باشد.

علی مرتضوی – مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو

عضو انجمن تحلیلگران تکنیکال بریتانیا

 

دیدگاهتان را بنویسید