229284

بی‌‌‌اعتنایی سنگ‌‌‌آهن به تعطیلات سال نو چینی

دنیای معدن- راضیه احقاقی: بهای سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی، ظرف هفته اخیر نوسان قابل‌توجهی نداشت؛ این در حالی بود که بازارهای داخلی چین به دلیل تعطیلات سال نو یک هفته تعطیل بود و انتظار می‌‌‌رفت این تعطیلات با کاهش تقاضا به عقبگرد قیمتی در این بخش بینجامد. با وجود این، سنگ‌‌‌آهن با افت نرخ قابل‌ملاحظه‌‌‌ای روبه‌رو نشد. البته به گفته فعالان بازار، نبود تجار چینی در بازار باعث شد از حجم معاملات در این بخش کاسته شود؛ با این حال پیش‌بینی افزایش تقاضا و رشد قیمت با اتمام تعطیلات سال نو چینی اجازه کاهش بیشتر نرخ را در این بازار نداد.

به گزارش دنیای معدن، اغلب برآوردها از افزایش فعالیت فولادسازی در چین ظرف نیمه ابتدایی سال‌جاری میلادی حکایت دارد که این برآورد از رشد نرخ سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی حمایت می‌کند. در عین حال احتمال کاهش عرضه معدنی سنگ‌‌‌آهن از سوی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول ظرف روزهای اخیر مطرح شده که این موضوع نیز زمینه رشد قیمتی در این بخش را به وجود می‌‌‌آورد. برزیل و استرالیا بزرگ‌ترین تامین‌‌‌کنندگان سنگ‌‌‌آهن دنیا ظرف هفته‌‌‌های اخیر با باران‌‌‌های فصلی سیل‌‌‌آسا روبه‌رو شده‌‌‌اند. این موضوع از سویی تولید را در معادن این کشورها تحت‌الشعاع قرار داده و از سوی دیگر با ایجاد موانع لجستیکی، استمرار عرضه را دچار اختلال کرده است. در عین حال، استرالیا، اصلی‌‌‌ترین تامین‌‌‌کننده سنگ‌‌‌آهن چین نیز با کمبود کارگران معدنی روبه‌رو شده و این موضوع مانعی جدی در مقابل استمرار تولید در معادن این کشور است. شیوع گسترده سویه جدید کرونا در استرالیا نیز مزید بر علت شده و از سویی بر چالش تامین نیروی کار در شرکت‌های معدنی فعال در استرالیا و از سوی دیگر با احتمال اعمال قرنطینه‌‌‌های مجدد به منظور کنترل شیوع این ویروس بر شائبه اختلال در بخش عرضه افزوده است.

به این ترتیب، در حالی که برآورد می‌شود تقاضای سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی رو به افزایش بگذارد، محدودیت‌های جدی در بخش عرضه در حال بروز است. این موضوع می‌‌‌تواند با برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم کند. در این شرایط صعود نرخ انرژی نیز با افزایش هزینه‌‌‌های حمل، پتانسیل ایجاد رشد قیمتی در این بخش را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید