232392

جدیدترین اخبار از خوش دست ترین سهم ۱۴۰۰ تجلی

دنیای معدن: مدیر عامل تجلی گفت: در حال حاضر در پروژه های مس طلا منیزیت فروسیلیس ورود کردیم .همچنین پروژه‌های دیگری از قبل داشته‌ایم که شامل فولاد و سنگ آهن و تولید ورق است. تا روسیه و اوکراین توقف عملیات جنگی نداشته باشند فکر می کنم اقتصاد جهانی از یک رشد که برای آن ایجاد شده است خارج نخواهد شد و فضای کامودیتی ها در سال ۱۴۰۰ فضای کاهشی نباشد.

سهام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با فاصله کمی پس از پذیره‌نویسی در فرابورس قابل معامله شد و از دوم بهمن ماه که روز بازگشایی سهام شرکت در فرابورس بود تا به حال نماد تجلی بازدهی بیش از ۵۰ درصدی داشته است.

آنچه می خوانید گزیده ای از فعالیتهای این شرکت پروژه محور در بازار سرمایه است دستاوردهای یک شرکت خاص که توانسته در بازار سرمایه نیز خوش بدرخشد.

مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص استراتژی و برنامه های این شرکت پروژه محور توضیح می دهد.

آیا برآوردی از ارزش سهام غیربورسی تجلی دارید؟

یک شرکت سرمایه گذاری یا یک شرکت هلدینگ شرکت های مهم مشخص دارد که در مورد شرکت‌های بورسی شان به قیمت تابلو کف و قیمت تابلو تعداد را ضرب در مبلغ می‌کند و در مورد  غیربورسی هایشان در بر اساس یک p/E حداقل قیمتی را مشخص کرده و NAV آن را محاسبه می کند .در مورد شرکت پروژه محور تجلی تعدادی پروژه داریم که به سادگی نمی شود nav شان را محاسبه کرد ما هزینه‌هایی را بابت افزایش سرمایه پرداخت می‌کنیم که این کفایت نمی‌کند چون همواره پیمانکاران کار می‌کنند و صورت وضعیت می دهند بعضا ارزش اینکه ما یک مجوز احداث آهن اسفنجی یا احیای مستقیم میگیریم خود دارای ارزش قابل ملاحظه‌ای از همه اینها دوره یک مبلغ است که باید سرقفلی آن را حساب کرده و بگویید این امتیازی که به طور مثال بابت احداث آهن اسفنجی گرفته‌اید که مرتبط به مواد اولیه هم است دارای ارزش خیلی خوبی است ولی آیا این همه ارزش شرکت است؟ خیر

پروژه‌های شرکت در حال افزایش است و همه اینها روز به روز به ارزش دارایی‌های این شرکت اضافه می‌کند در نتیجه به صورت قابل اتکایی نمی توان NAV را حساب کرد.

حدودا هم می توانید بگویید؟

به طور قطع ما هر رقمی بگوییم با آنچه که عملاً اتفاق می افتد متفاوت است وجوه اضافه مان را در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و از بابت سود های تخصیص داده شده به این سهام هایی که خریدیم و ارزش هر سهم در بازار اضافه شده است در مجموع مثبت هستیم سهم های خوبی هم داریم وضعیت مناسبی هم دارند که به مرور می‌فروشیم و تبدیل به وجه نقد می‌کنیم و در صورت نیاز برای شرکت‌های زیرمجموعه هزینه می‌کنیم.

در حال حاضر چند مشارکت با اشخاص متعدد به غیر از آن پروژه های اصلی ما در ارتباط با مس و غیره منعقد کردیم که به اعتبار شرکت تجلی و به پشتیبانی سهامداران این شرکت را منعقد می‌کند و این قرارداد هنوز هم ادامه دارد و در آینده تعداد آن بیشتر خواهد شد هر کدام از این پروژه‌ها و قرارداد دارای یک امتیاز است و همه اینها دوره ارزشی است که این ارزش‌ها هیچ خودشان را به صورت رقم در نیاوردن که بخواهد شناسایی شوند ولی سهامداران بدانند که این شرکت با ارزشی است و سهامداران حقوقی مهمی دارند و از سهم خود در بازار پشتیبانی حمایت می‌کند نگرانی عمده سهامداران به فرزندمان را هم از بین می‌برد مقطع بیش از ۵۰ درصد nav ایمان را معامله می شویم.

این سهم به دلیل پتانسیل هایی که در اختیار دارد نگرانی سهامداران را تا حدود زیادی برطرف می کند سهامداران نباید از بابت رقم دقیق نگرانی داشته باشند.

در نظر داریم روش ها و فرمولهای استفاده کنیم تا بتوانیم با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها navپایه را به دست بیاوریم و این فرم و در حال بررسی است.

قیمت سهام سهم شرکت تجلی مناسب است و هر چند مدت یکبار باید یک افزایش منطقی داشته باشد و ما از این بابت پشتیبانی می‌کنیم و مانند سابق هم به عنوان سهامدار عمده معادن و فلزات و هم سایر سهامداران شرکت تجلی پشتیبانی لازم را از بابت این سهم خواهیم داشت تا نگرانی در ارتباط با قیمت سهم نباشد.

شرکت در ماه‌های اخیر برنده انجام راهبری مجتمع زغال سنگ گلندرود استان مازندران شده است این موضوع چه آثار سود و زیانی برای شرکت دارد؟

این معدنی که از معادن خوب زغال‌سنگ کشور است ولی پس از برنده شدن مزایده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یک‌سال جهت تجهیز و بهره برداری معدن به ماه مهلت داده است چون این معدن  بلااستفاده مانده و نیاز به تعمیرات در بخش ریل و واگن داشت همچنین سایر ماشین آلات شرکت از جمله لودر و بلدوزر و غیره نیاز به تعمیرات اساسی داشتند خوشبختانه این کار هم خوب پیش می‌رود ولی هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است که بخواهد سودآوری در آن مطرح شود حداقل ۵ و ۶ ماه دیگر به مرحله خواهد رسید که بتوانیم از پروژه به بهره‌برداری کنیم پس از بهره‌برداری قطعاً تولیدات اولیه باید پوشش هزینه های آن را بدهد و پس از مدتی باید با حداقل این پروژه را به نقطه سربه‌سر نزدیک کنید و سپس به مرحله سودآوری برسد.

معدن طلای جانجا که شما در این کنسرسیوم حضور داشته اید را چه روندی دارد آماده سازی بهره برداری آن به چه صورت است و کلاً چند درصد مشارکت دارید؟
خود تجلی ۵ درصد مشارکت دارد شرکت توسعه و معادن فلزات ۲۰ درصد مشارکت دارد سهامداران دیگری از جمله چادرملو  و گل گهر و گوهر زمین و غدیر هم در این عدم مشارکت دارند.

با توجه به اینکه معدن نیاز به تشابه تکمیلی و طراحی دارد قرارداد هم هفته گذشته به کنسرسیوم ابلاغ شد که یکی از اعضای کنسرسیوم شرکت تجلی است در حال حاضر حوزه معاونت معدنی به شدت روی این موضوع کار می‌کند و تمهیدات لازم را برای اجرای کار در پیش گرفته و به دنبال انجام کارهای اکتشافی هستیم.

افزایش قیمت فلزات جهانی چه تاثیری بر ارزش روز پروژه‌های تجلی دارد و چشم انداز جهانی کامودیتی ها را چگونه می بینید؟

با شرایطی در ارتباط با فضای اقتصاد جهانی پیش آمده است قطعا کامودیتیها وضعیت مطلوب تری برخوردار هستند تا حد زیادی به جنگ روسیه و اوکراین قیمت‌ها افزایش پیدا کردم و روسیه و اوکراین توقف عملیات جنگی نداشته باشند فکر می‌کنم اقتصاد جهانی از هیچ کوششی برای آن ایجاد شده از خارج نشود و فضای کمدی ها در سال 1401 کاهشی نباشد.

تاثیر آن روی تجلی ارزش افزوده پروژه‌ها چگونه است؟

اثر منفی ندارد مخطابق قراردادها پیش می‌رویم حالا چه قراردادهای داخلی و چه قرارداد های خارجی  تاثیر زیادی روی وضعیت کلی شرکت تجلی ندارد با توجه به این افزایش قیمت‌ها کمبودهایی که ایجاد می‌شود اجرای پروژه‌های ما را از لحاظ IRR بیشتر توجیه می‌کند.

پروژه‌های توسعه جدید که وارد آن شده چه پروژه هایی است که در حال حاضر می‌خواهید ورود کنید؟

در حال حاضر در پروژه‌های مس،طلا،  منیزیت و فروسیلیس ورود کردیم همچنین پروژه‌های دیگری از قصد داشتیم که شامل فولاد سنگان و تولید ورق است.

در مورد احداث واحد تولید سنگ آهن در شرکت مواد معدنی شرق فولاد خراسان توضیح دهید که الان در چه وضعیتی است؟

این شرکت دو و نیم میلیون تن کنسانتره تولید می‌کند قابل افزایش تا ۵ میلیون تومان است پروژه در حال اجرا است و قراردادهای ماشین و مواد تا الان منعقد شده و توسط پیمانکار در حال اجرا است.

در مورد پروژه تولید سنگ آهن اسفنجی و کلاف سازی  و فولادسازی که در فولاد سرآمد ابرکوه است هم توضیح دهید؟

فولاد سرآمد ابرکوه به جز پروژه‌هایی که در حال تولید است ، 3 پروژه دیگر در اختیار دارد اجرای کلاف به خوبی پیش می‌رود و طبق برنامه زمانبندی شده است و انشاالله که هیچ مشکلی پیش نیاید و به موقع به بهره‌برداری برسد. در  فولادسازی ماشین‌آلات عمده آن وارد شده و در حال ساخت است و در خصوص آهن اسفنجی مناقصه آخر اسفند برگزار شد و برنده هم مشخص شد و الان برای ایجاد کارگاه و شروع کار آهن اسفنجی یک میلیون تومانی مراحل کار آن هم پیش رفته و به مرحله اجرا نرسیده و روند آن هم راضی هستیم.

گواهی کشف که از سازمان صنعت معدن تجارت برای معدن مس تربت حیدریه گرفته شده و به کجا رسیده است؟
مالکیت این معدن در اختیار خودمان است و از کارهای اکتشافی آن را انجام می‌دهیم تا اکتشاف تکمیلی آن هم زمان زیادی باقی نمانده است

 گواهی کشف بعد از تکمیل اکتشاف تکمیلی انجام می‌شود که طی ۲ یا ۳ ماه آینده کارهای آن تمام شود .

شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران چطور؟
این شرکت فعالیت بازرگانی را در ارتباط با مواد معدنی و فلزی انجام می‌دهد خیلی موفق بوده است و زمانی که ما سهامدار عمده شدیم کارهای متعددی را شروع کرده و الحمدالله وضعیت مناسبی هم پیدا کردیم که هر روز فعالیت شرکت بیشتر از فضای کسب و کار آنها بهتر می کنیم.
در مورد شرکت ایساتیس توس هم توضیح دهید که آن را خریداری کرده اید سهامدار عمده آن کیست؟

ایساتیس توس با تولید ۴ میلیون تن ورق ( دو پروژه ۲ میلیون تومانی )از فولادسازی تا ورق تولید می شود و ۸۵ درصد این شرکت در اختیار چادرملو و ۱۵ درصد آن هم تحت مالکیت تجلی است.  کارهای ابتدایی آن هم تمام شده و در حال تهیه اسناد مناقصه و در حال فعالیت است.
شرکت صبا امید غرب خاورمیانه در چه وضعیتی است؟

صبا امید غرب تولید یک میلیون تن گندله دارد که کارهای آن هم به خوبی پیش می‌رود و قرارداد با شرکت چینی متوقف شده بود که مشکلات آن هم الان حل شده است و به سرعت کارهای آن توسط سازنده چینی انجام می‌شود و به موقع اجرا می‌شود و مشکل خاصی نداریم.

تغییرات مدیریتی در سهامدار عمده و معادن آیا در تجلی شاهد تغییراتی خواهیم بود؟

مدیرعامل پیشین شرکت و معادن حمایت لازم و کافی را از شرکت تجلی داشت و پشتیبان بازارگردانی آن هم بود با سرعت بازارگردانی سهم‌ها از چند جهت انجام می‌شد و از دیدگاههای مختلف مورد حمایت قرار می گرفت هم چادرملو و هم خود تجلی و هم توسعه معادن کمک می‌کردند . با تغییرات مدیریتی در شرکت در خصوص تغییرات در تجلی هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد و همانند سابق سیاست شرکت تجلی استمرار دارد و از حمایت سهامداری برخوردار است و هیچ نگرانی در این خصوص نیز مدیرعامل جدید آقای سعد محمدی سهامدار عمده تجلی درصدد تقویت بیشتر شرکت تجلی است و سهامداران اطمینان داشته باشند که کمک های بیشتر و سرمایه‌گذاری بیشتری هم در این رابطه انجام خواهد شد و از حمایت سهامداری همچون گذشته برخوردار خواهیم بود.بورس۲۴

 

دیدگاهتان را بنویسید