230304

مصرف سنگ آهن کارخانه های چینی رشد کرد؛ موجودی کاهشی شد

دنیای معدن: طی دوره 17 تا 23 فوریه مصرف روزانه سنگ آهن سینتر فاین وارداتی در 64 کارخانه فولاد چین تحت بررسی Mysteel به طور میانگین به 473 هزار و 200 تن در روز افزایش یافت که 46 هزار و 800 تن یا 11 درصد افزایش هفتگی را نشان می دهد، درحالی که موجودی محموله های فاین همان کارخانه ها در طول دوره بررسی کاهش داشت.

به گزارش دنیای معدن، در میان فولادسازان مورد بررسی در سراسر چین، فولادسازان تانگشان در هبی واقع در شمال چین بیشترین افزایش را در مصرف سنگ آهن داشتند.

به گفته یک تحلیلگر مستقر در شانگهای، برخی کارخانه ها در شمال، مرکز و شرق چین پس از کاهش محدودیت های تولید با پایان بازی های المپیک زمستانی در پکن و اطراف آن در 20 فوریه، فعالیت های ماشین های سینترینگ و کوره بلند خود را از سر گرفتند.

به عنوان مثال ضریب بهره وری از ظرفیت کوره بلند در میان 25 کارخانه فولاد تحت بررسی Mysteel تا 23 فوریه به حدود 68 درصد رسید که 15.87 درصد نسبت به 17 فوریه افزایش داشت و اگر سه کوره بلند دیگر طبق برنامه به مدار تولید باز گردند انتظار می رود که ضریب بهره وری از ظرفیت های کوره بلند در چند روز آینده به حدود 71 درصد افزایش یابد.

از سوی دیگر اطلاعات Mysteel نشان می دهد که موجودی سنگ آهن فاین سینتر وارداتی در 64 کارخانه تا 23 فوریه به 15.7 میلیون تن کاهش یافته است که 1.1 میلیون تن یا 6.5 درصد کاهش هفتگی داشته است. با نرخ فعلی مصرف، تناژ موجود باید به اندازه ای باشد که این کارخانه ها را برای حدود 30 روز فعال نگه دارد که این رقم 5 روز کمتر از بررسی های قبلی است.

این تحلیلگر می گوید: افت موجودی سنگ آهن فولادسازان عمدتا به دلیل افزایش استفاده از ماده معدنی است درحالی که خرید کمتری در بین کارخانه ها رقم خورده است.

اگرچه بسیاری از کارخانه ها تولید خود را پس از کاهش محدودیت های عملیاتی افزایش داده اند اما تقاضای سنگ آهن آنها به دلیل پیش بینی کاهش بیشتر تولید در هفته آینده یا در آستانه بازی های پارالمپیک زمستانی که در همان مکان ها از 4 مارس آغاز می شود و همینطور نشست دوقلو سیاسی سالانه چین که به ترتیب از 4 تا 5 مارس در پکن برگزار می شوند، محدود شود.

به گفته این تحلیلگر علاوه بر این، کارخانه های فولاد چین در هنگام نوسان قیمت ها نسبت به خرید ماده معدنی وارداتی محتاط می شوند. کارخانه های چینی عجله ای برای خرید سنگ آهن ندارند زیرا موجودی فعلی بنادر کاملا کفاف نیاز آنها را می دهد.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید