230723

تحلیل‌گر ارشد بازار بین المللی فولاد و صنایع معدنی مطرح کرد:

نیاز به برنامه مدون برای برطرف شدن کمبود سنگ آهن کشور

دنیای معدن- تحلیل‌گر ارشد بازار بین المللی فولاد و صنایع معدنی گفت: باید با مطالعات میدانی، اکتشاف و بهره برداری از همه ذخایر داخل کشور از جمله سنگ آهن‌ و هماتیت‌ کم عیار، مواد باطله و معادن زیرزمینی مدنظر قرار گیرد و در گام بعدی وارد بحث واردات شویم.

به گزارش دنیای معدن، کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: با توجه به اینکه معدن یک صنعت دیربازده است بخش خصوصی یعنی شرکت‌های کاملا خصوصی به تنهایی نمی‌توانند در زمینه واردات تجهیزات اکتشاف معادن اقدام کنند و تنها در صورتی این امر امکان پذیر است که ذخیره قابل قبولی در اختیار داشته باشد تا بتوانند در زمینه اکتشاف معادن گام بردارند.

تحلیل‌گر ارشد بازار بین المللی فولاد و صنایع معدنی افزود: عملیات اکتشاف و بهره برداری از معادن در اولویت اول بر عهده حاکمیت است و سیستم حاکمیتی اول از همه باید این کار را انجام دهد مگر اینکه اکتشاف در پهنه‌ای انجام شود که اختیار آن بر عهده بخش خصوصی باشد.

تحلیل‌گر ارشد بازار بین المللی فولاد و صنایع معدنی درباره تامین نیاز صنایع داخلی کشور به مواد معدنی مورد نیاز نیز اظهار کرد: در ابتدا باید با مطالعات میدانی، اکتشاف و بهره برداری از همه ذخایر داخل کشور از جمله سنگ آهن‌ و هماتیت‌ کم عیار، مواد باطله و معادن زیرزمینی مدنظر قرار گیرد و در گام بعدی وارد بحث واردات شویم.

تحلیل‌گر ارشد بازار بین المللی فولاد و صنایع معدنی با اشاره به نقش تحریم‌ها در افزایش نرخ حمل دریایی افزود: کشتی‌هایی که علاقه‌مند به سفر به ایران باشند تقریبا نادر هستند. ظرفیت آن‌ها نیز به علت محدودیت بنادر کشور کوچک است. حداقل در طول ۲ تا ۳ سال آینده به ظرفیت مورد نیاز برای تامین کامل نیاز کشور از طریق واردات نمی‌رسیم.

نیاز به برنامه مدون برای برطرف شدن کمبود سنگ آهن کشور

جعفری طهرانی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری برای معادن فراسرزمینی و همچنین واردات، یک فرایند بلندمدت است و باید با تدوین برنامه مدون، بحران و کمبود سنگ آهن را در کشور برای همیشه برطرف کنیم.

وی همچنین گفت: دو شرکت «توسعه معادن و فلزات» و «تجلی» شانس بسیاری زیادی برای رشد و شکوفایی در صنعت دارند و می‌توانند اعتمادسازی کنند.

وی تصریح کرد: این دو بنگاه اقتصادی با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بنیادی مانند صنایع آهن شامل تولید کنساتره و گندله، فولاد و مس، آینده بسیاری روشنی در بازار سرمایه دارند و می‌توانند بسیار امید بخش باشند و می‌توانند علاوه بر تامین نیاز داخلی، در جهت صادرات مواد معدنی با ارزش فعالیت کنند.

جعفری طهرانی در پایان تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ مخصوصا شرکت‌های بورسی مثل فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو و ذوب آهن اصفهان پتانسیل زیادی برای فعالیت و کمک به این حوزه دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید