230389

هشدار سازمان ملل به سوئد درباره آلودگی محل زندگی بومیان به واسطه استفاده از معادن

دنیای معدن: کارشناسان سازمان ملل متحد در خصوص به خطر انداختن زمین ها و محیط زیست بومیان به واسطه استفاده از معدن سنگ آهن به سوئد هشدار دادند.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از مرکز پایش ستاد حقوق بشر، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای خواستار لغو مجوز فعالیت یک معدن سنگ آهن در منطقه گالوک، که محل زندگی مردم بومی سامی است، شدند.

بر اساس گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، این کارشناسان اشاره کردند که این معدن روباز مقادیر زیادی آلاینده و زباله های سمی ایجاد کرده و محیط زیست و به تبع آن حقوق مردمان بومی را به خطر می اندازد.

این پروژه، به پیشنهاد شرکت بریتانیایی Beowulf Mining شروع به کار کرده است.

کارشناسان سازمان ملل افزودند: ما از عدم مشاوره با حسن نیت و عدم کسب رضایت قبلی سامی ها و خطرات قابل توجه و غیرقابل برگشتی که پروژه گالوک برای زمین ها، منابع، فرهنگ و معیشت سامی ایجاد می کند، بسیار نگران هستیم.

کارشناسان این بیانیه از سوئد خواستند تا نسبت به ایجاد روابط مبتنی بر حسن نیت با مردم بومی در سطح ملی و بر اساس شناخت میراث فرهنگی و معیشت سنتی آنها مبادرت ورزد و در اولین گام، از اعطای مجوز به پروژه گالوک خودداری کرده و بدین وسیله نشان دهد مسیر خود را که قبلاً مبتنی بر بی عدالتی بوده، تغییر داده است.

این در حالیست که نهادهای تخصصی بین المللی، بارها نگرانی هایی را با دولت سوئد در مورد عدم رعایت استانداردهای بین المللی و حقوق مردمان بومی در قوانین داخلی، به ویژه قانون مواد معدنی و قانون محیط زیست، مطرح کرده اند.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید