230260

تقدیر معاون وزارتخانه میراث فرهنگی از مجموعه گل‌‌ گهر:

تبلیغ گلیم جهانی سیرجان روی لباس بازیکنان گل‌گهر، اقدامی ارزشمند است

دنیای معدن: معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مجموعه گل‌گهر سیرجان بابت اهتمامِ به معرفی شهرجهانی گلیم تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش دنیای معدن، پویا محمودیان در حاشیه سفر خود به کرمان با بیان اینکه؛ اگر شهری جهانی شد باید همه مسئولان پای کار بیایند و تمام عزم‌شان را در زمینه دیده‌شدن ظرفیت‌های پنهان صنایع‌دستی جزم کنند، گفت:«روی لباس بازیکنان فوتبال تیم این مجموعه عنوان "سیرجان شهر جهانی گلیم" و نقوش این دست‌بافته‌ی جهانی به زیبایی حک شده، که این اقدام برای حوزه فرهنگ و هنر بسیار ارزشمند است.»

اما روز گذشته و در اقدامی ماندگار، از مجموعه کتاب‌های دایره‌المعارف دست‌بافته عشایری و روستایی سیرجان و دایره‌المعارف گلیمِ شهرجهانی سیرجان با حمایت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، رونمایی شد.

این دو جلد کتاب ارزشمند که حاصل تحقیق، پژوهش و تحریر عقیل سیستانی مولف و مدرس دانشگاه است، در راستای اعتلای جایگاه شهر جهانیِ گلیم و هم‌چنین معرفی طرح‌ها و نقوش متداول گلیم‌جهانی سیرجان به چاپ رسیده است.

معرفی دست‌بافته‌های ملزوم زندگیِ عشایری و روستایی، وضعیت فرش‌بافی در ایلات و طوایف مهم، معرفیِ مهم‌ترین تکنیک‌‌های قالی‌بافی و... از دیگر بخش ها و اهداف این دو کتاب نفیس است.

 

دیدگاهتان را بنویسید