229925

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت:

همه مطالبات فعالان حوزه معادن با جدیت پیگیری می شود

دنیای معدن- معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه همه مطالبات مطرح شده از سوی مسئولان و فعالان حوزه معادن و صنایع معدنی استان را پیگیری خواهم کرد، گفت: بسیاری از این مطالبات، درخواست و مطالبه ما نیز در سطح وزارتخانه است که با جدیت پیگیری خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، رضا محتشمی پور روز شنبه در جلسه فعالان حوزه صنایع معدنی استان زنجان، با اشاره به اینکه برخی از موارد مطرح شده، موارد مطلوبی است که می تواند به شفافیت بازار و پیش بینی پذیر بودن آن کمک شایانی کند، افزود: موضوع تعارضات با منایع طبیعی را که اکتشافات و استعلام های معدنی را دچار مشکل کرده است، پیگیری می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع مهم ماشین آلات حوزه معادن هم پیگیری می شود، تصریح کرد: در این رابطه، شرط عملکرد معادن، برای واردات ماشین آلات، حذف شده است.

ابلاغ بخشنامه اصلاح شده گون به استان مطالبه معدنکاران است

رییس اتاق بازرگانی زنجان، با اشاره به اینکه عمده مشکل معادن استان پوشش "گون" است، گفت: با توجه به حل این مشکل در کشور، هنوز اما به استان ابلاغ نشده است و انتظار می رود، بخشنامه اصلاح شده گون، به استان، ابلاغ شود تا مشکل این حوزه حل شود.

علی یگانه فرد با تاکید بر لزوم پیگیری جدی مشکلات فعالان حوزه صنایع معدنی استان زنجان، از سوی وزارتخانه، افزود: مشکل گون سالهای زیادی است که مانع از پیشرفت در حوزه معادن استان زنجان شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت معادن استان زنجان با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته مطلوب است، تصریح کرد: اما حمایت سازمان صمت از وضعیت معادن در بخش دانش های روز، استفاده از فناوری، ماشین آلات و ... نیز با توجه به سیاست دولت در حمایت از معادن، باید انجام گیرد تا معادن استان به سمت توسعه بیشتر، حرکت کنند.

رییس اتاق بازرگانی زنجان، وجود ۸ تا ۱۰ معدن در مناطق حفاظت شده را، مشکل بعدی استان در حوزه معدنی عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب تعارضاتی با سازمان محیط زیست شده است و امیدواریم با اصلاح مشکلات مربوطه، این معادن نیز در استان زنجان فعال شوند.

یگانه فرد، در ادامه با بیان اینکه عمده واحدهای سرب و روی کشور در استان زنجان مستقر است، بیان کرد: با توجه به اینکه استخراج خاک از معادن داخلی، جوابگوی نیاز معادن نیست، بسیاری از واحدهای تولیدی، خاک مورد نیاز خود را به صورت موقت وارد و به صورت شمش صادر می کنند.

وی تصریح کرد: به همین خاطر حدود ۲ سال است که مشکلات تعهدات ارزی برای فعالان اقتصادی استان زنجان در بخش سرب و روی بوجود آمده که با وجود پیگیری های متعدد و گسترده در سطح کشور، این مهم اما، همچنان تعیین تکلیف نشده است که امید است با توجه مسوولان، این مشکل نیز حل شود.

یگانه فرد تعداد معادن فعال در استان را ۲۷۵ معدن و معادن غیر فعال را ۱۴۸ معدن عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی زنجان، در پایان با اشاره به فعالیت تشکل های اتاق بازرگانی زنجان در بخش های مختلف، خانه معدن استان زنجان را از جمله تشکل های پویا و فعال اتاق نام برد و گفت: خانه معدن استان، مشکلات و موضوعات مرتبط در استان را با جدیت پیگیری می کند.

مشکلات مرتبط با صنایع معدنی استان به صورت ویژه جمع بندی و پیگیری شده است

ناصر فغفوری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان اینکه مشکلات مرتبط با صنایع معدنی و معادن استان زنجان، به صورت ویژه جمع بندی و در جلسه ویژه ای پیگیری شده است، اظهار داشت: از جمله این مشکلات، می توان به مشکلات مرتبط با عرضه در بورس و خرید خاک برای واحدهای سرب و روی، اشاره کرد.

وی تغییر تعرفه های واحدهای الکترولیز، افزایش قیمت گاز واحدهای تولیدی و مشکلات مرتبط با ورود موقت خاک را از جمله مشکلات پیگیری شده در حوزه سرب و روی عنوان کرد.

شماری از فعالان معدنی استان نیز، مشکلات و دغدغه های خود را در بخش های مختلف مطرح کردند که مشکلات عرضه در بورس، قیمت گذاری های دستوری، تهیه خاک سهمیه ای، لزوم واردات ماشین آلات جدید مورد نیاز معادن، تغییر تعرفه ها در بخش هایی مانند الکترولیز، قیمت حامل های انرژی از جمله گاز معادن و واحدهای تولیدی، همکاری بیشتر شرکت تهیه و تولید مواد، مشکلات مرتبط با وورد موقت و ... از آن جمله بودند.

مطالبات حوزه معادن در استان زنجان مطالبات به حق است

خلیل قاسملو معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه خواسته های حوزه معادن در استان زنجان خواسته های به حقی است، گفت: درخواست واقعی کردن قیمت ها از جمله مواد اولیه و مواد واسطه از مطالبات مهم فعالان این حوزه است چون تخصیص بهینه منابع، زمانی رخ می دهد که قیمت ها واقعی و هر کدام سر جای خود باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید