225743

نماینده خواف: صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه معدنی خواف است

دنیای معدن: نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نبود صنایع تبدیلی و پایین دستی را از مشکلات مهم و حلقه مفقوده توسعه صنایع معدنی در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف ذکر کرد و گفت: به دلیل این معضل بخش زیادی از سنگ آهن و مواد معدنی استخراجی به صورت خام به سایر نقاط ارسال کشور می شود.

به گزارش دنیای معدن، حجت الاسلام اکبر احمدپور روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: با وجود ظرفیتهای بسیار مجتمع سنگ آهن سنگان خواف از نظر ذخایر و استخراج سنگ آهن و مواد معدنی در سطح منطقه، کشور و جهان، نبود صنایع پایین دستی و فرآوری در منطقه به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

وی صنایع تبدیلی و پایین دستی معدنی را حلقه مفقوده رونق اقتصادی این منطقه برشمرد و ادامه داد: اگر این معضل به همین منوال استمرار یابد در دهه های آینده به طور کلی معادن را به عنوان یک ظرفیت خوب اقتصادی کشور در منطقه خواف از دست می دهیم.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه پیشرفت و آبادانی این منطقه ایجاد و توسعه کمی و کیفی صنایع فرآوری و تبدیلی و پایین دستی معدنی است و دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای حفظ این سرمایه های ملی و جهت دهی آنها در مسیر توسعه منطقه ای بستر جذب سرمایه گذاری در این بخشها را فراهم و از سرمایه گذاران متقاضی حمایت کنند.

احمدپوربا اشاره به این که تاکنون اقدام در خور توجهی برای جلب سرمایه گذاری واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی و فرآوری معدنی و ممانعت از خام فروشی در سنگان خواف انجام نشده است افزود: در جلسه های متعدد با مسوولان مربوطه این مساله به صورت خاص پیگیری شده است و امیدوارم دولت سیزدهم به این مطالبه مهم این منطقه عنایت خاص داشته باشد.

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

معادن سنگ آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن جهان است که تامین کننده خوراک اولیه تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن است.

مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان خواف در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید