223859

واحد تولید آهن اسفنجی مهاباد در مرحله ارزیابی زیست محیطی قرار گرفت

دنیای معدن: سرویس آذربایجان غربی- پس از موافقت اولیه ارائه شده برای واحد تولید آهن اسفنجی مهاباد مقرر شده تا گزارش ارزیابی زیست محیطی این واحد تهیه و پس از تصویب و صدور مجوز، اجرای کامل مجوزهای آن تحت نظر اداره پایش اداره کل محیط زیست صورت بگیرد.

به گزارش دنیای معدن، معادن سنگ آهن فراوانی در جنوب آذربایجان غربی وجود دارد، اما کمتر از 10 درصد این معادن فعال هستند و به دلیل نبود کارخانه ی کنسانتره آهن، عدم فرآوری و هزینه بردار بودن به حالت غیر فعال درآمده اند.

از طرفی وزارت صنعت، معدن، تجارت، پهنه معادن سنگ آهن در جنوب استان آذربایجان غربی را ممنوع کرده بود و کسی نمی توانست معدن آهنی را به ثبت برساند. با وجود اینکه در شمال استان ممانعتی وجود نداشت و در نهایت در سال 96 پهنه های معادن در جنوب استان هم بعد از 5 سال ممنوعیت آزاد شدند.

تا اینکه در تیر ماه سال 98، نماینده مهاباد در مجلس به خبرنگار کردپرس گفت: «معدن سنگ، تبدیل (سنگ معدنی به آهن ۶۶ درصدی) در مهاباد ثبت و قرار شده که کارخانه تبدیل سنگ آهن ایجاد شود. همچنین برای آن مجوزهای لازم نیز صادر شد. با توجه به اینکه در این بخش مهاباد دارای ظرفیت بالایی است امیدها برای جلوگیری از خام فروشی در بخش سنگ آهن قوت گرفته است».

این طرح بعدها توسعه یافت و به طرح احداث کارخانه آهن اسفنجی تبدیل شد. آهن اسفنجی مرحله ای توسعه یافته تر از کنسانتره آهن است و در این طرح احیای مستقیم سنگ آهن شکل می گیرد و درصد خالصی آن از کنسانتره آهن بالاتر است.

اخیرا معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان از برگزاری جلسات بررسی گزارش ارزیابی زیست محیطی استقرار واحد تولید آهن اسفنجی مهاباد خبر داده است.

سعید موسوی در این باره افزود: طی موافقت اولیه این واحد صنعتی در شهرستان مهاباد مقرر شده گزارش ارزیابی زیست محیطی برای این واحد ارائه شود. که این گزارش بعد از ارائه به دبیرخانه این اداره کل، به منظور بررسی های کارشناسی با حضور مشاوران و کارفرمایان پروژه های بزرگ، موارد مرتبط به تفکیک بررسی و مشکلات مربوط به گزارش ها نیز به متولیان ارائه خواهد شد.

او اظهار کرد: مقرر شده مشاوران پروژه بعد از رفع مشکلات برای ارائه تایید نهایی، گزارش های اصلاح شده را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال کنند.

موسوی گفت: پس از تصویب گزارش ارزیابی و صدور مجوز، اداره پایش و آزمایشگاه این اداره کل پیگیر اجرای کامل مجوزها و گزارش ها خواهد بود.

مرداد ماه سال گذشته رئیس اداره صنعت معدن تجارت شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار کردپرس در خصوص طرح کارخانه آهن اسفنجی این شهرستان گفته بود: سرمایه گذار این پروژه داخلی است و قطعاً از نیروهای بومی به کارگیری می کند زیرا در حوزه معدن به کارگیری نیروهای بومی مقرون به صرفه تر است و البته در حوزه فنی نیز می توان از دانش و تجارب متخصصان منطقه بهره برد.

 یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست محیطی است، همچنین آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن است و درصد بالایی از مواد اولیه جهت تامین ذوب مورد نیاز واحد های فولاد سازی را به جای استفاده از ضایعات از طریق آهن اسفنجی تامین می کند. عیار و میزان آهن موجود در آهن اسفنجی بین 84 الی 95 درصد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید