222011

درخواست غرامت ۴۵۷میلیون دلاری از سه شرکت بزرگ معدنی

دنیای معدن : دادستان‌های ایالتی در ایالت میناس گرایس برزیل هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند با ارائه دادخواست رسیدگی برای دریافت غرامت ۵/ ۲میلیارد رئالی (۴۵۷ میلیون دلاری) از شرکت‌های معدنی بزرگ واله، سامارکو و بی‌اچ‌پی که در خصوص فاجعه سد باطله فوندائو در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ مقصر شناخته شدند، شکایت کرده‌اند.

فعالیت‌های معدنی شرکت سامارکو پس از شکسته شدن سد فوندائو متوقف شد. مقامات قضایی دولت فدرال برزیل معتقدند شرکت‌های بی‌اچ‌پی و واله نتوانستند کاری برای جلوگیری از این فاجعه انجام دهند؛ اما این شرکت‌ها می‌گویند ما همواره گفته‌ایم که مسوول شکسته شدن این سد نیستیم و همیشه با قوانین و مقررات ایمنی در کشور برزیل کاملا همسو بوده‌ایم و این موضوع همیشه مایه نگرانی بوده است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ماینینگ ویکلی، دادستان‌ها ادعا می‌کنند این شرکت‌ها به تعهدات مندرج در قرارداد توافق شده در سال ۲۰۱۸ که در آن معدنچیان متعهد به پرداخت خسارت به افراد آسیب‌دیده از این فاجعه شده‌اند، پایبند نبوده‌اند. اما این غول‌های معدنی به تماس‌های مکرر رسانه‌ها برای توضیح در رابطه با این دادخواست پاسخ نداده‌اند. سقوط سد باطله Fundao در نزدیکی شهر ماریانا باعث سرازیر شدن سیل و جریان گسترده‌ای از گل و لای و زباله‌های معدنی شد که روستای اطراف سد را در دل خود دفن کرد و ۱۹ نفر را کشت. سیل حاصل از این فاجعه معدنی همچنین رودخانه بزرگی را آلوده کرد و بدترین فاجعه زیست محیطی برزیل را رقم زد. با شکسته شدن این سد ۲/  ۳۹ میلیون مترمکعب باطله وارد حوضه ریودوسه شد. این اتفاق منجر به تهیه استاندارد جدید بین‌المللی برای کلیه سدهای باطله در جهان شد که دیگر شاهد شکست مرگبار آنها نباشیم.

بر اساس این بیانیه، تنها ۳۰درصد از افراد آسیب‌دیده تا‌کنون غرامت دریافت کرده‌اند که گفته شده این غرامت مالی به بیش از ۱۳۰۰ خانواده تحت تاثیر این رویداد تعلق خواهد گرفت. گفته می‌شود در این فاجعه ۲۷۰ نفر خانه‌های خود را از دست دادند. دادستان‌ها می‌گویند: متهمان این پرونده همواره در برابر انجام تعهدات خود که طی توافق‌نامه ملزم به اجرای آنها بودند، طفره رفته‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید