221885

ایران چگونه می‌تواند به حل بحران انرژی در اروپا کمک کند؟

دنیای معدن : یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: در صورت رفع تحریم ها ایران می تواند در حل بحران انرژی اروپا تاثیر گذار باشد و بی شک این موضوع یک بازی برد برد برای ایران و اروپا است.

به گزارش دنیای معدن، مرتضی بهروزی فر در گفت و گویی، با اشاره به نقش ایران برای حل مشکل انرژی اروپا، اظهار کرد:  اگر تحریم ها برداشته شود، ایران می تواند به سرعت و کمتر از شش ماه ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش صادرات نفت داشته باشد که می تواند در بازار اوپا تاثیر گذار باشد، اما در مورد گاز مساله کمی متفاوت تر است و نیاز به یک برنامه بلند مدت دارد.

وی ادامه داد: اگر تحریم ها برداشته شود و اروپا نیز در صنعت گاز ایران سرمایه گذاری کند و برای انتقال آن چه به صورت خط لوله یا ال ان جی مشارکت داشته باشد می توان شاهد اتفاقات مثبتی برای اروپا و ایران طی دو تا سه سال آینده بود؛ چراکه در آن صورت هم ایران می تواند یک بازار مطمئن داشته باشد و هم اروپا انحصار روسیه را می شکند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه این کار چندان ساده نخواهد بود و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت، گفت: قطعا روسیه در این زمینه کارشکنی خواهد کرد. تا کنون نیز این کشور تمام تلاش خود را برای توقف توسعه صنعت گاز ایران کرده است و تمام پازل ها را بر این اساس چیده که ایران نتواند وارد بازار گاز اروپا شود.

بهروزی فر ادامه داد: با این حال اگر اروپا بخواهد و ایران نیز  تمایل به انجام این کار داشته باشد امکان ایجاد این تعامل وجود دارد. ایران می تواند بازار بزرگی بدست آورد و برای اروپا نیز این تعامل شکسته شدن انحصار روسیه را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه نفت سرعت انجام این کار بیشتر است و ایران می تواند تاثیر بیشتری را در بازار های جهانی داشته باشد، گفت: اگر بخواهیم گاز را از طریق کشتی منتقل کنیم باید آن را به ال ان جی تبدیل کنیم که این کار به شرط رفع تحریم ها و ورود شرکت های بزرگ به ایران برای سرمایه گذاری و توسعه تکنولوژی امکان پذیر است اما خودمان به تنهایی قادر به انجام آن نیستیم.

چندی پیش جواد اوجی، وزیر نفت اعلام کرد: ایران آماده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به رفع بحران انرژی در جهان کمک کند و توصیه من به تصمیم‌گیرندگان آمریکایی و اروپایی این است که از شرایط کنونی به‌وجودآمده درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش کردن این بحران تحریم‌های ایران را لغو کنند.   مردم اروپا و آمریکا امروز در شرایطی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که دولت‌های متبوع آنها سال‌هاست صادرات نفت خام ما را به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت به‌طور غیرقانونی و ظالمانه تحریم کرده‌اند.   شواهد موجود به‌خوبی اثبات می‌کند که هزینه‌های این سیاست یکجانبه و فرامنطقه‌ای تنها مختص ایران نیست و شهروندان دیگر کشورهای جهان هم باید هزینه‌های گزاف این بی‌خردی را پرداخت کنند؛ هزینه‌هایی که باور داریم در آینده در صورت پافشاری غیرمنطقی بر تحریم صادرات نفت ایران می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای در پی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها با حسن نیت آمادگی خود را برای افزایش تولید نفت و تثبیت بازار اعلام کرده و در شرایط کنونی نیز آماده است درکوتاه‌ترین زمان ممکن بحران انرژی ایجادشده در دنیا را حل و این کمبود را جبران کند، گفت: توصیه من به تصمیم‌گیرندگان این کشورها این است که از شرایط کنونی درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش‌ کردن این بحران تحریم‌های ایران را لغو کنند تا همه مردم از انرژی ارزان و قابل دسترس در کل مناطق بهره‌مند شوند.ایسنا

انتهای پیام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید